I fjor sommer tok FCA, konsernet bak de tre bilmerkene, over importansvaret for Norge.

Planen var at de skulle være fullt operative fra første kvartal i år. Men det gikk ikke helt etter planen.

– Vi har truffet alle fartshumpene som finnes. Vi hadde ikke sett for oss denne starten på året. Det er bare å legge første kvartal bak seg, bokstavelig talt, sier Bauge, som er sjef hos den nye, norske importøren.

Han forteller at det tok lengre tid enn de trodde å etablere IT-systemet, det samme gjaldt forhandlersystemene. I tillegg viste det seg at varelageret i Norge bare var halvparten så stort som de var forespeilet, noe som gjorde at de måtte bestille kjøretøy som først er klare for levering i disse dager. Oppå dette har det tatt tid å få organisasjonen på plass.

Disse nye kravene kan blir kostbare:

543 solgte i fjor

– Det norske markedet er ekstremt kampanjestyrt, og nå vi må gjøre det vi kan for å få kundene til å se vår vei, sier Bauge.

I flere år har FCA sine bilmerker vært langt nede på salgsstatistikkene. Med 543 solgte biler i 2015 hadde de til sammen under en halv prosent av personbilmarkedet i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Bauge sier også at de har underprestert i nyttekjøretøysegmentet de siste fem årene.

De tre merkene har vidt forskjellige kundegrupper, hvor det hos Fiat i all hovedsak dreier seg om småbiler. Målet er å få Alfa Romeo inn i premiumsegmentet, mens Jeep skal ta seg av SUVene.

Fått med deg denne nyheten?

HUMPETE START: Frank Bauge, sjef for FCA Norge, sier at starten for det nye selskapet som skal stå for importen av Alfa Romeo, Fiat og Jeep, har vært vanskelig. Foto: Morten Abrahamsen/NTB tema

Image og volumFor Alfa Romeos del blir andre halvår svært viktig. Det er lenge siden de kom med en ny modell for massene, man må helt tilbake til Giulietta i 2010, og det er i dag den eneste bilen man får fra merket i Norge.

Men til sommeren kommer Giulia, en mellomstor sedan på størrelse med Audi A4 og BMW 3-serie. Den skal bli symbolet på en relansering av merket, både her og ellers i verden.

Planen videre er at det i løpet av ett års tid kommer en mellomstor SUV, så en større seden, og at hele modellinjen skal være komplett innen midten av 2020-tallet.

– Salgsmålene for i år har vi revurdert, og anser første kvartal som mistet, sier Bauge, og tilføyer at de foreløpig ikke har satt seg noen nye salgsmål.

Voldsom vekst i 2016 for mange av de store SUV-modellene:

Samtidig er de godt fornøyd med sitt nåværende forhandlernettverk. Med 30 stykker spredd utover Norge, med det de sier er en dekningsgrad på 80 prosent. Nå jobbes det med å fylle ut hullene forhandlerspredningen.

Bauge sier at de vil ha litt forskjellige strategier for merkene, da særlig de to italienske.

– Alfa Romeo er image, Fiat er volum, fastslår han.

Få flere bilnyheter: