I forbindelse med verdens største messe for klassiske biler, Techno Classica i Essen i Tyskland, har Audi funnet frem noen av de mer kuriøse bilene sine. Biler som aldri tok steget fra konsept til produksjon, selv om de på ser svært så ferdige ut.

Audi quattro Spyder fra 1991 er en slik.

Den ble presentert på bilutstillingen i Frankfurt i 1991. Planen var å lage en superbil, i aluminium, med en vekt på 1100 kilo.

Det ble snakk om å lage en liten serie, og forhåndsordrene strømmet inn, ifølge Audi.

Men da det viste seg at den kom til å koste langt over de forespeilede 100.000 tyske mark, ble prosjektet skrotet. Dermed er dette det eneste eksemplaret av bilen.

Greit å vite:

W12-motor

MER SUPERBIL: Avus hadde også midtstilt motor, på mer enn 500 hestekrefter. Foto: Audi

Det fikk dog ikke Audi til å roe seg ned. Kun én måned senere, på Tokyo Motor Show, rullet de ut konseptet Avus. Dette var også en bil med midtmontert motor, med superbil-ytelser. Enheten på 12 sylindre, i såkalt W12-konfigurasjon, det vil si to V6-motorer ved siden av hverandre, serverte 509 hestekrefter.

Avus var nok mer tenkt som et utstillingsobjekt, som skulle vise frem aluminiumsteknologien til Audi. Det sies i hvert fall intet om at de hadde noen produksjonsplaner for denne modellen.

En tredje bil fra omtrent samme periode, som heller ikke er noe vanlig syn, er Audi Group S.

Bilen hadde en rørramme av stål, karosseri i plast og midtstilt turbomotor. Den var konstruert med tanke på WRC-mesterskapet, altså rally-VM, og sesongen 1987.

RALLY: Dette skulle bli bilen som fortsatte Audis suksess i rally-løypa, men så trakk de seg fra hele greia. Foto: Audi

Med Quattro og Sport Quattro hadde de vunnet det to ganger på 80-tallet, og blitt nummer to like mange ganger.

Men i 86-sesongen ble hele arrangementet stoppet etter flere stygge dødsulykker, og Audi trakk seg ut. Dermed ble det med denne ene prototypen.

Bilmessen i Essen går fra 6. til 10. april, og det er ventet nærmere 200.000 besøkende.

Noen utvalgte biltester: