Bilprodusenten Volvo vil at bilindustrien skal jobbe mot en standardisert ladestruktur for elbiler.

– Vi ser at skiftet mot helelektriske biler allerede er underveis. Med en batteriteknologi som stadig blir bedre, synker kostnadene, så nå er det bare ladeinfrastrukturen som må falle på plass.

— Samtidig som vi er klare fra et teknologisk perspektiv, er ikke ladeinfrastrukturen helt der ennå. For å gjøre rekkeviddeangsten til noe som hører fortiden til, er det tvingende nødvendig med et globalt, standardisert, ladenettverk, sier Peter Mertens, visepresident i Volvos utviklingsavdeling, i en pressemelding.

Og denne er nyttig:

Flest Chademo i Norge

Volvo har nå gått inn i «Charging Interface Initiative,» et konsortium som etablerte ladesystemet «Combined Charging System» (CCS).

Dette systemet bruker Combo-plugg, og nå ønsker Volvo at dette skal bli ladestandarden.

CCS brukes av de aller fleste europeiske og amerikanske produsentene, mens de japanske har satset på Chademo. Ifølge Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening, er det i dag 310 Chademo— og 259 Combo-ladere i Norge.

volvo2.jpg

Elektrisk feil i de vanlige laderne:

Den store hindringen

– Mangelen på en standard er en av de store hindringene for at elektriske biler skal ta en større del av markedet, sier Mertens.

– Enn så lenge må vi nok leve med flere standarder, siden eksisterende elbiler også må få tilgang til å hurtiglade. Det er ikke et stort problem, akkurat som det er pumper for bensin og diesel på bensinstasjoner, mener Haugneland.

Men han tror at Combo vil trenge seg frem i Europa.

– EU har krav om at alle offentlig tilgjengelige hurtigladestasjoner minimum skal ha Combo. Vi er likevel opptatt av at man ikke tvinger frem en standard for tidlig, da kan man gå glipp av en utvikling og erfaring der den beste løsningen kanskje ikke blir valgt.

Har du elbil, eller vurdere å kjøpe? Da anbefaler vi disse sakene: