Toyota Prius har ikke vært en bil man kjøper for kjøreegenskapenes skyld. Det har vært en fornuftsbil, en hybrid som har gitt god bensinøkonomi. På kjøpet har man fått en bil som skiller seg ut, som viser at her kommer det en sjåfør som tenker fornuft og miljø.

De japanske bilprodusentene liker at bilene som skal være miljøvennlige, ser litt snodige ut. Nissan gjør det samme med Leaf, og Prius har helt siden den spede starten i 1997 vært noe for seg selv.

I Norge har dette miljøvisuelle aspektet beveget seg til registreringsskiltene de senere årene,

Valgets kval?

Smaken er som...

Den nye versjonen, fjerde generasjon Prius, ser fortsatt ikke ut som noen annen bilmodell, og den er selvsagt fortsatt en bensinhybrid.

TRE NIVÅER: Den nye Priusen leveres med tre utstyrsnivåer. Bilen her har det høyeste, Executive, som er den utgaven de regner med å selge mest av i Norge. Billigste, Active, starter på 278.000 kroner. Foto: Morten Abrahamsen/NTB

Utseendemessig er dette en bil noen digger, mens andre synes det ser ut som en haug med vinkler er kastet på et intetanende kjøretøy. Designen følger Prius-formen slik den alltid har vært, med den coupé-aktige taklinjen, nå med enda skarpere kanter i fronten og bakenden.

GODT TAK PÅ MARKEDET: Toyota er det merket som har satset mest og lengst på hybridbiler, og i fjor hadde de en markedsandel på temmelig nøyaktig 50 prosent. Foto: Morten Abrahamsen/NTB

Vel så viktig er det at både komfort og kjøreegenskaper er løftet betydelig. Under vanlig kjøring er det stille i kupeen, de to motorene veksler sømløst, og ergonomien er god.De store glassflatene gir et lyst førermiljø, samtidig er vindusstolpene en smule i veien. A-stolpen tar en del av sikten, og den – designmessig viktige – horisontale i bakvinduet tar god plass i bakspeilet. Det er prisen man må betale for et originalt utseende.

Raffinert

Interiøret er langt mer raffinert enn tidligere, men man må leve med en del originale løsninger, som at instrumenteringen er i midten, noe man enten venner seg til eller kommer til å hate resten av bilens levetid. Denne utgaven løser noe av dette med head-up display.

UTSTYR: Selv på billigste utstyrsnivå får man adaptiv cruisekontroll, automatiske fjernlys, autobrems, skiltgjenkjenning og Bi-LED hovedlys. Foto: Morten Abrahamsen/NTB

På veien er Priusen langt bedre enn tidligere. Selvsagt er det ingen racer, men ber man den om å bruke de to motorene på mest mulig aktivt vis, blir den akseptabelt kvikk.

Er man av den mer tålmodige sorten, kan man sette bilen i et sparemodus der gassresponsen er mer reggae enn EDM. Her må man faktisk være litt på vakt under bykjøring, det er ikke bare å smette inn i rundkjøringen når det tar tid før bilen føler for å reagere.

Samarbeid

De to motorene har et fint samarbeid, men de foretrekker å gjøre tingene på sin egen måte. Forsøk på å dytte inn EV-knappen, som skal gi ren elektrisk drift, ble nærmest umiddelbart avbrutt av at bilen selv, som heller vil bestemme blandingen av eldrift og forbrenningsmotor.

KREFTER: Toyota Prius har aldri vært en sprek bil, og er det ikke denne gangen heller. Men i fjerde generasjon er det noe mer futt i drivverket, enn tidligere. Foto: Morten Abrahamsen/NTB

Forbruket er oppgitt til 0,3 liter pr. mil ved blandet kjøring, det var vi ikke i nærheten av. Snittet landet noe under halvliteren i løpet av tiden vi hadde bilen.

Kjøringen var ganske riktig blandet, med alt fra bykø til motor— og riksvei. 17 prosent av dette ble, ifølge bilen, gjort elektrisk. Det er godkjent, men ikke kjempeimponerende.

VOLUM: 85 prosent av bilene Toyota selger i Norge har en hybrid drivlinje, mens 2,2 prosent går på diesel. Hybrid passerte diesel i 2012. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Vel så viktig er det at Prius nå kjennes som en bil som faktisk vil kjøres. Tidligere var det som om den gruet seg til lange oppoverbakker, ikke minst om de kom i kombinasjon med motorveihastigheter. Da kom det et langt stønn fra motoren.Fjerde generasjon virker bedre trent, den trinnløse girkassen er mer på hugget og ikke så daff som tidligere, og langtur er ikke lenger noe man prøver å unngå.

STØRRE: Prius er en god del større enn Volkswagen Golf GTE. 27 centimeter lengre og bagasjerommet tar 502 liter, mot Golf GTEs 272 liter. Foto: Morten Abrahamsen/NTB

Alternativer

Toyota har i en årrekke satset på bensinhybrider, og slike biler står nå for nær sagt alt salget de har i Norge. Denne bilen er ikke en ladbar hybrid, den versjonen kommer senere i år, men den nærmeste konkurrenten blir likevel

SKARP: Høy hekk og skarpe kanter er noen av særtrekkene til Prius. Foto: Morten Abrahamsen/NTB

Skjønt de to bilene på mange måter er helt forskjellige, fra det ytre til det indre. Golfen er langt sprekere og mer sportslig, og har et utseende som er likt de titusener av andre Golfer som ruller på norske veier. Mens Prius er Prius.Audi A3 e-tron er en annen bil som er i nærheten av samme segment, men den er, som Golfen, dyrere og mer sportslig. Bagasjeplassen i de to tyske er for øvrig betydelig mindre enn de 500 literne Priusen byr på.

Av andre mulige konkurrenter er BMW i3 som ladbar hybrid, men det er en enda særere bil når det gjelder design og drivlinje. En bil som kan bli en sterk konkurrent, er Hyundai Ioniq som kommer om ikke lenge, både som hybrid og ladbar hybrid. For å ikke glemme Toyotas egen Auris.'

Toyota Prius 1,8 hybrid Executive

Pris: 314.300 kroner

Pris testbil: 320.800 kroner

Motor: 4 syl. bensinhybrid. 1798 ccm.

Effekt: 122 hk (el+bensin)

Dreiemoment: 142 Nm (bensin), 163 Nm (el)

0–100 kmt: 10,6 sekunder

Toppfart: 180 km/t

Forbruk: 0,33 l/mil (blandet)

Utslipp: 76 g/km CO2. 16,2 mg/km NOx.

Mål (LxBxH): 4540/1760/1470 mm

Bagasjerom: 502/1557 l

Egenvekt: 1375 kilo

Tilhengervekt: 725 kilo

Les også: