Neste år slukkes FM-nettet i Norge. Det betyr at man må ha DAB-radio i bilen om man ønsker å høre på radio, eller riktigere sagt, DAB+radio. Det er det langt fra alle som har.

— Snaut 30 prosent av bilparken har det per i dag, Det betyr at det er rundt to millioner biler som kun har FM-utstyr og må oppgraderes dersom man vil lytte til kringkastet nasjonal radio etter 2017, sier kommunikasjonssjef Mari Hagerup i Digitalradio Norge AS, som eies av NRK og P4-gruppen.

Også biler som kun har første generasjons DAB og ikke DAB+, vil ikke få inn radiosignaler etter 2017 når DAB+ blir enerådende.

Ikke like begeistret

Ikke alle har vært like begeistret for at FM-bådet slukkes allerede i 2017. Bilimportørenes Landsforening (BIL) har argumentert med at det ikke finnes tilstrekkelig rimelige og teknisk tilfredsstillende løsninger for radiomottak i bil, og at FM-slukkingen burde vært utsatt til 2019. Også NAF er kritiske til DAB-adapterne som i dag tilbys norske bilister, og konkluderte i vinter med at

. Flere har også stilt spørsmålstegn ved den opplevde dekningskvaliteten langs veiene.

Dekning som det beste FM-nettet

HAR OVERSIKTEN: Kommunikasjonssjef Mari Hagerup i Digitalradio Norge sier det vil bli kø for å få installert DAB-mottaker i bilen når FM-slukkingen nærmer seg. Foto: NTB/scanpix

Vi tok kontakt med Digitalradio Norge som har som rolle «å sikre en smidig overgang fra analog til digital radio for alle som er berørt av radioskiftet», for å finne ut hvordan overgangen vil bli. — Hvordan vet man om radioen i bilen er en DAB- eller DAB+-mottaker?

- Vi anbefaler folk å sjekke bilradioen dersom de er i tvil. Får de inn NRK Sport med lyd, har de en DAB+radio. Deretter bør de ta prat med forhandleren for eventuelle oppgraderinger, sier Mari Hagerup.

DAB +, nedenfor bare kalt DAB, skal ha like god dekning som det beste FM-nettet, ifølge Hagerup.

— DAB har i dag like stor befolkningsdekning som det beste FM-nettet, som er NRK P1. 99,5 prosent befolkningsdekning ble bekreftet av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet i 2015. Kringkasterne ønsker å ha et optimalisert nett når det digitale overtar for FM og jobber med ytterligere forbedringer utover dette, om lag 100 nye sendere skal opp i år.

Hun understreker at DAB og FM er ulike teknologier, og selv om man benytter de samme sendepunktene, kan det oppstå lokale forskjeller i dekningen.

Kartlegger ujevnheter

DAB ELLER DAB+: Får du inn NRK Sport med lyd, har du DAB+. Foto: NTB/scanpix

— Det gjøres allerede et betydelig arbeid for å kartlegge ujevnheter, og det vil bli foretatt justeringer i tiden fram mot FM-slukking.Hagerup mener DAB gir flere fordeler som FM-mottakeren ikke har, og det mest merkbare er at skurret blir borte.

— I tillegg tar DAB imot langt flere kanaler enn FM-radioen er i stand til. Det er lagt vekt på å bedre dekningen langs veinettet. DAB-dekningen på norske veier er bekreftet å være på 93,2 prosent, mens FM-dekningen er rapportert til 89,3. Dette gjelder både europaveier, riksveier, fylkesveier og kommunale veier. DAB-dekningen blir ytterligere forsterket i 2016.

Tunneler

Utbyggingen av bakkenett og sendernett i tunnel gjøres av to ulike utbyggere. Norkring eier og driver samtlige norske kringkastingsanlegg, også DAB-nettet. I tunneler er Statens vegvesen ansvarlig utbygger.

DAB-utbyggingen gjøres i kjølvannet av nødnettutbyggingen og følger derfor en annen fremdrift. Alle tunneler får DAB før FM-slukking, ifølge Vegvesenet.

Nye tunneler som er over 500 meter lange og med en årsdøgnstrafikk på 5000 biler, får også DAB. Statens vegvesen beslutter hvor det skal installeres senderutstyr for radio.

— DAB gir også økt sikkerhet i tunneler da det blir mulig med direkte innsnakk av nødmeldinger via alle kanaler og ikke bare NRK P1, som er dagens nødkanal på FM-nettet, forklarer Hagerup.

Kun seks prosent strømmer musikk

— Men må man ha DAB-radio i bilen? Mange lytter til musikk de har lagret på eller strømmer fra mobilen.

— Det er opp til alle lyttere å bestemme hva de vil ha av utstyr i bilen, men vi vet at den store majoriteten ønsker å høre radio på tradisjonelt vis. 74 prosent av radiolytterne oppgir at det er viktig å høre på radio i bilen. 41 prosent ønsker å oppgradere til DAB med adapter eller ny radio. 21 prosent vil vente til de får mer kunnskap eller til FM slukker. 26 prosent mener radio i bil er mindre viktig.

— Kun seks prosent sier de bruker streaming av andre musikktjenester for musikk i bil. Man kan selvfølgelig også bruke smarttelefon for å høre radio, gitt at det er god nok dekning for dette.

Kan bli lange køer

DEN GANG DA: Nå er det slutt for radioer slik man finner i en Mercedes-Benz fra 1980-tallet. Neste år forsvinner FM-signalene. Foto: Daimler

Kun 29 prosent oppgir at de har DAB i bilen, det vil si drøyt 730.000 biler. Hagerup innrømmer at det vil bli stor aktivitet og potensielt lange køer når FM-slukking nærmer seg.— Vær ute i god tid, er vår oppfordring. Det finnes mer enn 90 DAB-løsninger for bil, med alt fra adaptere til ny radio. Gjør det selv eller få sømløse løsninger på et verksted. Mange tips er samlet på hjemmesiden vår, men det er også mange merkeverksteder og andre verksteder som har ettermonteringsløsningene klare.

Harriet (80) liker dårlig at DAB-radioen hennes snart blir stum: