I løpet av et par år planlegger Hyundai å lansere merket Genesis i Norge. Så langt har navnet vært brukt på en luksusmodell som primært selges i USA. En premiumbil som befinner seg et godt stykke unna det vi forbinder med Hyundai.

Bilen vi snakker om her, her er altså en Hyundai Genesis, noe som kanskje er en smule forvirrende, men planen er at denne og et par modeller til skal relanseres under merket Genesis.

En løsning som tilsvarer Toyotas vri med Lexus. Et annet merke som har en lik strategi er Nissan, som i en del markeder også selger det mer raffinerte Infiniti.

PLASS: Fire personer har bra med tumleplass innvendig. Midtkonsollen bak kan vippes opp, slik at det blir plass til en til i midten. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Den norske importøren kjenner ennå ikke til fremdriftsplanen til Genesis i Europa, utover at merket vil komme i løpet av noen år, men de har hentet inn et eksemplar av det som enn så lenge heter Hyundai Genesis. Dette for å få en følelse av hva som er på gang.Og det er noe ganske annet enn hva man er vant til fra den kanten. Per i dag er i40 den største bilen Hyundai forhandler i Norge, dersom man ser bort fra SUV-ene, og den sterkeste utgaven her har 141 hestekrefter, er 477 centimeter lang og starter på 435.000 kroner.

LITE OPPSIKTSVEKKENDE: De har lagt seg på en forsiktig linje når det gjelder design. Det ser for så vidt stort og eksklusivt ut, men Genesis-modellen kunne vært hva som helst. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Tørst

Genesis har en V6-bensinmotor på 315 hestekrefter, er 5 meter lang og ville kostet godt over én million kroner om den ble solgt i Norge. Modellen er tilgjengelig i de største europeiske markedene som en Hyundai.

ÆRLIG: Hyundai Genesis leveres per i dag kun med denne ene motoriseringen. Det de skal ha er at det oppgitte forbruket, som er friskt, stemmer svært godt med virkeligheten. Det gjelder ikke for mange av de tilsvarende bilene. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Den norske importøren avventer til selve Genesis-merket er etablert, og venter også på at den får en motor som er bedre tilpasset vårt marked.Nå betyr ikke det at denne bilen har en dårlig motor, snarere tvert imot, det en svært behagelig, sterk og støysvak sak som passer utmerket i en stor og luksuriøs bil som dette.

VELKJENT: Hjulet med knapper rundt er et velkjent oppsett som man også finner i Audi og BMW. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Bilen er tung og trenger en kraftig motor, og V6-eren skyver bilen fra null til hundre på 6,9 sekunder. Det er bare det at den er tørst som en hund i en hetebølge, med et snittforbruk som ligger rundt 1,2 liter pr. mil. Opplagt best i markeder der pumpeprisen er amerikansk, ikke vesteuropeisk.

Premium i kupeen

Før man kommer så langt som til å kjøre av gårde, stiger man inn i en kupé som holder et godt premiumnivå. Materialer, utforming og ikke minst kvalitetsfølelsen er på nivå med de europeiske bilene som ligger på samme hylle.

PREMIUM: Bilen har et pent innvendig nivå. Ikke ulikt de tilsvarende europeiske bilene som har noen år på baken. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Riktignok ikke helt der de aller nyeste lanseringene fra Audi og Mercedes-Benz er. Dette går først og fremst på selve utformingen, som er elegant og funksjonell, men uten de nye tekniske knepene som er på vei inn i de aller nyeste modellene fra Europa.

Kjøremessig kjenner man at bilen er laget med et amerikansk marked i tankene. Ifølge importøren er den europeiske modellen litt strammere i oppsettet enn den som selges over der, men den er fortsatt ganske myk og lett på rattet.

Nye Audi A6:

ET MERKE MÅ VEKK: Før den blir lansert her til lands, forsvinner Hyundai-merkene fra Genesis-bilene. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Fast i fisken

Bilen er veldig fast i fisken og tar ujevnheter uten plagsomme vibrasjoner – på en uanstrengt måte. Her er det komfort som kommer først og sist.

IKKE EUROPEISK: Motoriseringen har helt riktig dynamikk, den er sterk og fredelig, men forbruket er ikke europeisk Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Man kjenner at det er en tung bil, slik at den i liten grad innbyr til sportslig kjøring, men det er vanskelig å holde dette mot en bil som byr på en så behagelig opplevelse. På motorvei er det nærmest lydløst i kupeen, og den brede bilen gir god plass til alle om bord.En bil for de lange turene, med andre ord. Dog var den adaptive cruisekontrollen litt usmidig, med kraftige nedbremsinger og litt for dårlig oversikt.

PASSFORM: Overgangen mellom materialene er helt uten glipper. Det er pent utført. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Brukergrensesnittet for all teknikk er på sin side veldig godt. Bilen bruker en løsning med et lite hjul på midtkonsollen, lik det man finner hos de fleste tyske merkene. Dette fungerer knirkefritt og gjør at man slipper å konsentrere seg om å treffe riktig på en berøringsskjerm.Etter å ha kjent på kvaliteten i Hyundais øvre sjikt er det ikke noe problem å skjønne at importøren ønsker å prøve dette i Norge. Markedet for slike biler er ikke så stort, men det er der.

MERKEBEVISST: Hyundai ønsker at Genesis skal bli et premiummerke. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Det bilen mangler pr. i dag, er en motor som kan barbere forbruket med 40 prosent. Slik som det er nå, vil denne modellen bli flere hundre tusen dyrere enn de allerede etablerte konkurrentene.