Skolepolitikk seiler opp til å bli en av de viktigste sakene i årets valgkamp. Det ønsker vi velkommen. Særlig har Høyre i år, som tidligere år, vært tydelig på at skolepolitikk er en av de viktigste sakene for partiet lokalt. Det undrer oss derfor at skolene i Kristiansand hvert år blir pålagt innsparinger og budsjettkutt av Høyre og partiets samarbeidspartnere. Mener man alvor med skolesatsing, må budsjettene styrkes og ikke svekkes.

Det undrer oss derfor at skolene i Kristiansand hvert år blir pålagt innsparinger og budsjettkutt av Høyre og partiets samarbeidspartnere.

Arbeiderpartiet har hvert år i denne bystyreperioden styrket skolenes budsjetter. Millioner av kommunale kroner, som kunne gått til ansettelser av flere lærere, større voksentetthet eller økt rom for andre faggrupper i skolen, er blitt brukt til kutt i eiendomsskatten. De få hundrelappene husstander har spart i lavere eiendomsskatt har neppe kommet barna til gode.

Styrket oppvektssektor

Arbeiderpartiet ønsker en annen retning. Når vi går til valg på en styrket oppvekstsektor, har vi en historie å vise til fra år til år, hvor våre alternative budsjetter i praksis følger opp det vi lover i valgkampen. Høyre har enda til gode å gjøre det samme.

Satsingen på skolen Arbeiderpartiet lanserer i valgkampen, vil kreve mye. Vi har store ambisjoner på vegne av Kristiansandsskolen. Men vi har ikke blikket vendt mot Oslo, for vi mener det er å se i gal retning. Blikket vårt er vendt mot skolene lokalt. Ambisjonen vår er å gjøre det vi er flinke på enda bedre, samtidig som vi skal forbedre oss på de områder der det er behov for forbedring.

Vi har store ambisjoner på vegne av Kristiansandsskolen.

Svaret vårt er ikke først og fremst sommerskole. Svaret vårt er tillit. Vi vil gi lærerne tillit og støtte til å være tydeligere ledere og fagpersoner. Vi vil at lærerne skal få tid og rom til å være lærere. Derfor vil vi frigjøre lærernes tid i skoletiden, til å drive med undervisning, det de kan best.

Vi må ha gode lærere for å sikre god kvalitet i skolen. Arbeiderpartiet støtter derfor satsingen på videreutdanning, men mener at dette ikke er nok. Skolene må også ha god nok lærertetthet for at alle elever skal kunne følges opp. Arbeiderpartiet vil derfor bidra til at skolene kan ansette flere. Flere yrkesgrupper, som for eksempel fagarbeidere, en styrket skolehelsetjeneste og økt lærertetthet vil gi barna mer læring og skolene bedre resultater.

Støtter FLiK

Kunnskap og kvalitet må være styrende for skolepolitikken. Derfor er FLIK-satsingen i Kristiansandsskolen interessant og noe vi støtter. For å nå målet om like muligheter for alle, er ingenting viktigere enn en god skole som ser og har mulighet til å følge opp hver enkelt elev. Både elever som trenger ekstra utfordringer, og elever som trenger ekstra oppfølging skal oppleve at skolen gir dem det. Gjennom tidlig innsats, tydelige læringsmål og mer tilpasset opplæring, skal fellesskolen bidra til å gi alle barn og unge en mulighet til å lykkes.

Arbeiderpartiet vil sørge for at elever som ikke har nådd forventet kompetanse i de grunnleggende ferdighetene, umiddelbart får tilrettelagt oppfølging gjennom et «lese-skrive-regne»-løfte. Så langt det er mulig vil vi gi en «lesegaranti» som tilsier at barna skal kunne lese innen utgangen av andre klasse.

Skolene må også ha god nok lærertetthet for at alle elever skal kunne følges opp.

Alle mennesker er unike. Vi har forskjellige talenter og vi lærer på ulike måter. Elevene skal møtes med tydelige forventninger, og skolen må sikre at hver enkelt får noe å strekke seg etter. Derfor vil Arbeiderpartiet utvikle en mer aktiv, variert og tilrettelagt skoledag for læring og mestring. Vi vil gjeninnføre den vellykka ordningen med en times daglig fysisk aktivitet, og frukt og grønt til elevene. Arbeiderpartiet har et bredt kunnskapssyn og vil ivareta skolens brede samfunnsmandat. Familiene til de minste elevene etterlyser en mer helhetlig skoledag. Det skal de få. En skolehverdag der SFO, leksetid, kultur og fysisk aktivitet knyttes nærmere sammen. Til det trengs det en betydelig opptrapping av leksetiden på skolen, samt en kvalitetsheving av SFO. Resultatet av en mer helhetlig skolehverdag for de yngste elevene vil også bidra til litt mindre hektiske ettermiddager og kvelder for småbarnsfamilier, og flere barn vil kunne delta i ulike aktiviteter.

Sosiale forskjeller

Lik rett til utdanning er grunnleggende for å utjevne sosiale forskjeller og gi alle mulighet til å ta i bruk sine evner. Skolen skal bidra til mer og bedre læring framfor å fremme en prestasjonskultur basert på konkurranse og rangering. Nasjonale prøver, internasjonale undersøkelser og kartleggingsprøver skal brukes som nyttige verktøy, aller mest for hver enkelt elev. Osloskolens resultater er for lengst tilbakevist i disse spaltene de siste ukene. La oss derfor konsentrere oss om skolen i vår egen kommune.