— Vi har en «snill» skolestruktur her i byen. Vi har mange og små skoler. Det henger ikke nødvendigvis sammen med kvalitet. En skole i nærmiljøet oppleves nok som positivt for innbyggerne, men det er flere av rektorene ved de minste skolene som opplever det som utfordrende med hensyn til den faglige kvaliteten, sier oppvekstdirektør i Kristiansand, Arild Rekve.

I en undersøkelse utført av Respons Analyse for de norske storbyavisene, kommer det frem at innbyggerne i Kristiansand er mest fornøyd, mens folk i Oslo er minst fornøyde med skoletilbudet i egen by (se graf nederst). Undersøkelsen er utført blant innbyggerne i Oslo, Bergen, Trondheim, Kristiansand og Stavanger.

Dårligst score

Elevene i Kristiansand scorer dårligst på nasjonale prøver. Det er særlig resultatene fra 8. klasse som skiller seg ut. Likevel er innbyggerne i Sørlandets hovedstad mest fornøyd med skoleverket blant de fem byene som er med i undersøkelsen.

— Vi har vært gode til å involvere foreldre i skoledriften. Det kommunale foreldreutvalget (Komfug) fungerer godt i Kristiansand. Det er vi helt avhengige av for å få til en endring i skolen, sier oppvekstdirektøren.

Vil ha bedre resultater

For tre år siden startet Kristiansand kommune et prosjekt som fikk navnet Flik (forskningsbasert læringsutvikling). Utgangspunktet var at kommunen ikke var fornøyd med resultatene som ble oppnådd ved byens skoler.

— Målet med Flik er å skape bedre resultater, ta i bruk mindre spesialundervisning og minske mobbingen. Det er store forskjeller på resultatene på nasjonale prøver på skolene i Kristiansand. Dette jobber vi hardt med å endre, sier Rekve.

Resultatfokus i Oslo

I Oslo er virkeligheten stikk motsatt. Administrasjonen i hovedstaden bruker mest penger per elev i grunnskolen og har best resultater på nasjonale prøver. Likevel er Oslovelgerne minst fornøyde med skoletilbudet i egen by.

— Vårt viktigste oppdrag er hvilke utgangspunkt og muligheter vi gir barna våre til de er ferdig med skolegangen. Osloskolens resultater, som er dokumentert å være blant de beste i landet, taler for seg. Våre egne brukerundersøkelser viser også at både elever, lærere og foreldre er svært fornøyd med Osloskolen - og tilfredsheten øker.

Slik kommenterer skolebyråd i Oslo, Anniken Hauglie (H) undersøkelsen fra Respons Analyse.

Velgerne i Oslo stiller høyere krav

— Funnene er ikke overraskende. Oslovelgerne har over lang tid signalisert større forventninger til skolen enn velgerne i de andre byene, sier skoleforsker Hans Bonesrønningen ved NTNU i Trondheim. Han forklarer dette med et høyere utdannings- og inntektsnivå blant grupper av foreldre i Oslo.

— Disse foreldrene er nok mer krevende kunder ovenfor skolene, enn foreldrene i de andre byene. At innbyggerne i Kristiansand er mest fornøyde med skoletilbudet, til tross for at de gjør det dårligst av storbyene på nasjonale prøver, forteller at dette handler mer om hvilke forventninger velgergruppen har til det offentlige tjenestetilbudet, enn de faktiske resultatene skolen leverer.

Flest elever per lærer i Oslo

Sammenligner man storbyene på lærerressurser, er det Oslo som har størst elevgrupper per lærer (se graf). Skoleforsker Bonesrønningen har forsket på sammenhengen mellom lærertetthet og resultater på nasjonale prøver. Han sier at det ikke er noen generell sammenheng mellom hverken penger brukt eller antall lærere på den ene siden, og faglige resultater på den andre siden.

— Årsaken til at Oslo gjør det bedre på nasjonale prøver er først og fremst at de har etablert et resultatbasert styringssystem. I Oslo måles rektorene ved den enkelte skole på de faglige resultatene skolens elever oppnår, sier hans Bonesrønningen.

Her er forskjellene:

untitled-infographic_1435133338422_block_6.jpeg
untitled-infographic_1435133338422_block_0.jpeg Foto: Reidar Kollstad
untitled-infographic_1435133338422_block_8.jpeg
untitled-infographic_1435133338422_block_1.jpeg
untitled-infographic_1435133338422_block_3.jpeg
untitled-infographic_1435133338422_block_4.jpeg
untitled-infographic_1435133338422_block_5.jpeg