— Jeg er ikke sikker på å vinne, men jeg har en god følelse, sier Eriksson.

Advokaten tropper opp i Attunda Tingsrätt nord for Stockholm for å kreve 2.400 euro, eller 19.800 norske kroner, av det norske flyselskapet. Det skal være erstatning for Norwegian-passasjerene Charlotte Holmquist og hennes familie, som i alt teller fire personer.

Norwegian skylder på andre

Saken til Holmquist-familien kommer som en følge av de massive forsinkelsene og kanselleringene Norwegian har slitt med på sine langruter til USA og Asia. Ifølge EU-lovgivningen har passasjerer som blir mer enn tre timer forsinket på langruter, krav på 600 euro i erstatning.

Holmquist-familiens avgang fra Stockholm til Bangkok 15. februar ble forsinket i 16 timer fordi det oppsto en teknisk feil – en drivstofflekkasje – på det innleide flyet hun skulle reise med. Norwegian mener årsaken til feilen på flyet var «ekstraordinær og utenfor selskapets kontroll». Dermed bortfaller enhver plikt til å utbetale erstatning til berørte passasjerer.

— Det holder ikke, sier Stephan Eriksson hos advokatfirmaet Liman & Partners. Han har firmaet Travelright Services, som har spesialisert seg på å fremme erstatningskrav mot flyselskaper, som klient.

- Norwegian er ansvarlig

Norwegian havner i retten i Sverige på grunn av de mange problemene med selskapets langruter. Foto: JOHAN NILSSON, NTB SCANPIX

Han sier at han er helt enig i at lekkasjen på den aktuelle Bangkok-flyvingen gjorde det helt umulig å gjennomføre den som planlagt.— Spørsmålet er bare: Kan Norwegian holdes ansvarlig for at lekkasjen oppsto? Ja, feilen var en lekkasje i en luke og skulle vært oppdaget i det vanlige vedlikeholdet. Disse drivstofflukene er en komponent som er utsatt for slitasje. Det var en feil Norwegian må sies å være ansvarlig for, hevder Eriksson.

Er retten enig med ham må Norwegian ikke bare betale hver av de fire i familien 600 euro i kompensasjon til saksøkerne. 100 andre passasjerer på det samme flyet vil ifølge Eriksson ha krav på det samme beløpet.

Flere nye saker

— Vi har 11 likende saker med over 1200 nye krav som vi kommer til å kjøre for retten i tur og orden – uansett utfall av denne første, sier advokaten. Han varsler at forsinkelsene som har rammet svenske passasjerer ligger an til å bli en rettsmaraton uten like.

- Hvorfor har du fokusert så mye på Norwegian og ikke andre selskap?

— Fordi de andre selskapene gjør opp for seg. Både SAS og Ryanair har vært ryddige å jobbe mot.

Reservefly

Han viser til at det finnes andre saker der folk har måttet vente i 52 timer fordi Norwegian er blitt forsinket på grunn av andre tekniske feil som har rammet spesielt Dreamliner-flyene.

— EU-lovgivningen sier at flyselskapet skal ta i bruk alle rimelige tiltak for å redusere konsekvensene for de reisende. Har man det når folk har måttet vente i over to døgn på å komme av gårde? Nei, sier Eriksson, som mener Norwegian om nødvendig burde hatt et reservefly stående for å rykke ut da forsinkelsene herjet som verst.

- Det kan oppfattes som sterkt urimelig å kreve at selskapet skal ha et kostbart fly stående, bare for å vente på forsinkelser?

— Det kan jeg forstå, men andre selskap har det. De har større flåte av fly, og kan sette inn en erstatter hvis det oppstår problemer.

Advarer misfornøyde passasjerer

Lasse Sandaker-Nilsen i Norwegian forsvarer selskapets vurdering mht kompensasjon. Foto: NORWEGIAN

Norwegian advarer misfornøyde passasjerer mot den svenske advokaten og mener han hausser opp omfanget av klager mot selskapet.Selskapet har i et skriftlig tilsvar overfor tingretten gjort det klart at hendelsen på Bangkok-flyet helt åpenbart var utenfor selskapets kontroll, og at slike feil skjer svært sjeldent.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen sier at selskapet alltid følger EUs regelverk for passasjerrettigheter, men flere av tilfellene er kompliserte.

— Denne advokaten og firmaet hans, Travelrights, oppsøker aktivt forsinkede passasjerer for å skaffe seg klienter. I tillegg sender han ut pressemeldinger med usanne påstander om blant annet massesøksmål mot Norwegian. Faktum er at han har fremmet klage på vegne av syv passasjerer, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Aftenposten.

Kontaktet av reisende

Han hevder også at Norwegian har fått henvendelser fra passasjerer som eksplisitt ber om at selskapet ikke skal akseptere krav fra Travelrights på deres vegne.

— Man kan jo lure på om det skyldes frykt for at advokaten skal kjøre saker uten deres samtykke for så å kreve penger fra passasjeren. Husk at han krever 30 prosent av det Norwegian eventuelt gir i kompensasjon til kunden, sier Sandaker-Nielsen.

— Vi betaler EU-kompensasjon til kunder direkte, ikke til advokaten. Det er kunden som skal ha pengene, ikke han. Vi oppfordrer alle som mener de har krav på kompensasjon til å kontakte oss direkte, slik at vi kan behandle deres sak enkeltvis, sier Norwegians talsmann.