— Spareskillingsbanken er dønn solid på alle vis. Faktisk er den litt stigmatisert som traust og kjedelig, mens Palmesus er stigmatisert i en annen retning; alt som har med festivaler å gjøre, dreier seg jo om fest og utskeielser. Her setter banken et kvalitetsstempel på Palmesus, samtidig som Palmesus liver opp bankens tørre image. Den interesserer seg faktisk for de mellom 20 og 40! sier Leif Fosselie.

Palmesus-generalen og nær medarbeider Ketil Stensrud har tatt turen ned til Spareskillingsbanken. Nylig signerte de to partene en avtale som forlenger og utvider bankens rolle som generalsponsor for strandfesten, en rolle som tok til i 2013. Nå gjelder avtalen for årene 2017, 2018 og 2019, og den omfatter et «sjusifret beløp», som de involverte uttrykker det. Om det betyr mer enn nøyaktig 1.000.000 kroner i sum over tre år, lykkes det ikke Fædrelandsvennen å hale ut av dem, iherdige forsøk til tross.

Forutsigbarhet

— Det gir en forutsigbar basisinntekt som setter oss i stand til å utvikle et enda bedre produkt, fremholder Leif Fosselie.

— At lokalt næringsliv ikke stiller opp i slike sammenhenger, er feil, påpeker Ketil Stensrud.

— For banken er dette en stor og viktig avtale. Vi er godt klar over de positive ringvirkningene Palmesus skaper i Kristiansand, bemerker administrerende banksjef Kenneth Engedal.

Pent antrukket

Avisens utsendte lurer på om bankens egne folk stiller i bankantrekk på Bystranda.

— Vi stiller pent antrukket, ja, bekrefter Engedal med klar og tydelig u-lyd i «antrukket». Han ler.

— Når vi deltar med aktiviteter på festivalområdet, er vi i banktøy. Men ikke på vip-området på kvelden, opplyser bankens markedsansvarlige Lene Heia.