Å få til endringer i retning lavere bompenger er en hard kamp for en mindretallsregjering der stortingsflertallet er positive til nettopp bompenger. Likevel har regjeringen greid å kutte bompengeandelene i mange veiprosjekter.

I juni ble regjeringens veireform vedtatt i Stortinget. Den gir grunnlag for å bygge mer vei, raskere og billigere. Den inneholder også en bompengereform, som gir verktøy til å redusere bomtakster i bomprosjekt over hele landet. Med Stortingets velsignelse kan vi nå jobbe videre med å sette dette ut i livet. Som FrP-er er jeg spesielt fornøyd med at vi får gjort viktige endringer for å redusere bompengebelastingen for trafikantene. Det vil etter hvert merkes i de fleste bomstasjoner rundt omkring i landet.

Vel, nå har ikke hele Stortinget gitt sin støtte. Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV var faktisk imot veiselskap og imot å øke statlige bidrag til veiprosjekt i bomreformen. Merk dere derfor at når Ap/Sp beklager seg over bompengenivået, så er de samtidig imot å bevilge penger for å finansiere bompengekutt.

Mens Arbeiderpartiet har sett etter nye muligheter for å kritisere regjeringen, har Høyre og Fremskrittspartiet funnet gode kompromisser i regjering som gir folket mer vei og redusert bompengebelastning. Dermed har klagingen kun et formål — å skape forvirring og negative historier om regjeringen.

Tilsvarende unnlot TV2, ANB og NTB å nevne bompengereformen med et ord da de nylig kritiserte Fremskrittspartiet for at det fortsatt innkreves bompenger. De vet at stortingsflertallet ønsker bompenger, og at hver endring i retning lavere bompenger faktisk er en hard kamp for en mindretallsregjering. De unnlot også å nevne alle de stedene hvor denne kampen har vunnet frem.

For eksempel sparer bilistene i Grenland ca. 450 millioner kroner i bompenger, i Mo i Rana ca. 420 millioner kroner, i Alta ca. 400 millioner kroner og ved Seljord ca. like mye. Hvis Arbeiderpartiet fortsatt hadde styrt, så ville man på disse og mange andre steder opplevd høyere bompenger enn det som nå er en realitet.

La meg derfor minne om noen fakta:

1. I Nasjonal transportplan (2014-2023) ble det vedtatt ca. 100 milliarder kroner i bompenger. Arbeiderpartiet og Senterpartiet har dermed selv vært en forkjemper for de bompengepakkene de i media nå er ”skuffet over” at eksisterer.

2. Vi har allerede kuttet bompengeandelene i mange eksisterende veiprosjekt ved å øke de statlige bidragene. Vi har også fjernet bomstasjoner fullstendig på 7-8 strekninger. I Alta, i Agder, Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane og Nordland har vi eliminert bompengegjeld med statlige bevilgninger.

3. Ingen bomprosjekter fremlagt av dagens regjering har fått økt bompengeandel sammenlignet med rødgrønne planer. Men en rekke har fått redusert bompengeandel.

Det er uredelig av de rødgrønne å kritisere dagens regjering for vedtak de selv har stått bak.

Mens Arbeiderpartiet har sett etter nye muligheter for å kritisere regjeringen, har Høyre og Fremskrittspartiet funnet gode kompromisser i regjering som gir folket mer vei og redusert bompengebelastning. Dette er vi i gang med å gjennomføre. Det er en ærlig sak av Arbeiderpartiet og Senterpartiet å være imot bompengereduksjon, men det er renspikket populisme når de samme partiene lokalt krever fjerning av bompenger. Folk bør merke seg dette når Aps valgkampmaskineri starter i august.