— Dette er en høringsuttalelse, før saken går videre til Stortinget der alle bompengeprosjekter vedtas endelig. Både Arendal og Tvedestrand har sluttet seg til vårt forslag, forteller Ola Olsbu, plan- og samferdselssjef i Aust-Agder fylkeskommune, til Fædrelandsvennen.

Fylkestinget i Aust-Agder vedtok tirsdag at nye E 18 mellom Tvedestrand og Arendal skal delfinansieres med bompenger.

— Det viktigste med denne saken er at den nye veien nå endelig skal bygges helt til Harebakken, påpeker Olsbu.

5,5 milliarder kroner

E 18 mellom Tvedestrand og Arendal er kostnadsberegnet til 5,5 milliarder kroner. Av denne summen vil fylkestinget at bompenger skal finansiere 2,05 milliarder kroner, noe som er en andel på litt over 37,3 prosent.

Planen er at bompengene skal kreves inn gjennom en periode på 15 år, etter at veien står ferdig. Pengene kreves inn via to automatiske bomstasjoner, en bomstasjon som er plassert på strekningen mellom Tvedestrand og Longum og en som er plassert mellom Longum og Harebakken.

Takstene

For lette kjøretøy mellom Tvedestrand og Longum, ønsker fylkestinget en takst på mellom 25 og 27 kroner. Mellom Harebakken og Longum ønskes det en takst på mellom 10 og 12 kroner. Tunge kjøretøy, over 3,5 tonn, må betale en takst som er to og en halv gang høyere enn for lette kjøretøy.

Aust-Agder fylkesting ønsker at bilistene som betaler bompenger med elektronisk bombrikke, skal få 10 prosent i rabatt.

- Hvor stor sjanse er det for at tirsdagens vedtak blir det endelige utfallet?

— Vi har stort sett fulgt forslaget til Statens vegvesen, så vi regner med at ting kommer til å bli slik som dette, sier plan- og samferdselssjefen.

Nye E 18 mellom Tvedestrand og Arendal skal stå helt ferdig i 2019.