Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) drog fram Kristiansands miljøer innen planlegging av veida han lørdag gikk ut med at statens nye veiselskap kommer til byen.

Nå er bransjen full av forventning:

— Det betyr mye for den videre oppbyggingen av kompetansen i regionen at veiselskapet blir lagt her. Da blir vi et senter for denne type prosjekter, sier Bjørn Inge Rundtom, regiondirektør i Rambøll.

Regiondirektør i Rambøll, Bjørn Inge Rundtom, mener Sørlandet vil bli et senter for den type veiutbygginge som regjeringen nå ønsker.

Firmaet har blant annet prosjektert E 18 mellom Kristiansand – Grimstad.

Nye metoder

På Sørlandet har mye vei blitt bygd på den måten Frp ønsker. Blant annet ble Kristiansand — Grimstad bygget som offentlig privat samarbeid (OPS). Det vil si at et eget selskap får ansvar for å finansiere, bygge og drifte en veistrekning. Så får de inntekter gjennom bompenger og overføring fra staten.

Det er kompetanse på denne type veiutbygging Solvik-Olsen er ute etter.

— Det er kompetanse igjen i regionen på dette området. Den finnes både i Statens vegvesen, på universitetet og flere private firmaer, sier Finn Aasmund Hobbesland som ledet Agder OPS. Selskapet hadde ansvaret for E 18 Kristiansand - Grimstad.

Miljøer

Veiselskapet kommer til å kjøpe mange av sine tjenester. I tillegg får de altså ansvar for å gjennomføre flere store samferdselsprosjekter på Sørlandet.

Dette er svært gode nyheter for både entreprenører og selskaper som driver med planlegging.

— Vi har gjennomført noen store ops-prosjekter og vi har kompetanse i regionen. Jeg vil si at vi har noe av det bedre. Lokalisering vil ikke bety at vi får oppdragene, men vi får samlet kompetanse og bygget opp ny, og det er veldig bra for vår næring, sier Jan Hestås, konsernsjef i entreprenørselskapet Cruse Smith.

Store prosjekter

Også de som driver med planlegging og rådgiving er spente på hvilke ringvirkninger veiselskapet vil gi.

— I dag løser vi store samferdselsprosjekter på Sørlandet. Det er et betydelig antall planleggingstimer som skal legges ned, og det blir spennende å se hvilke oppdrag vår region får, sier Camilla Espedalen, kontorleder for Norconsult i Kristiansand.

På UiA forsker de allerede på offentlig privat samarbeid.

— Vi har også en doktorgradsstudent på feltet. Når veiselskapet kommer til Kristiansand, vil det også være mulighet for masterstudenter å være tilknyttet selskapet, sier rektor Torunn Lauvdal.

Raskere utbygging

Regionveidirektør Kjell Inge Davik er sikker på at veiutbyggingen vil gå raskere med det nye selskapet.

Regionveisjef Kjell Inge Davik mener at det nye veiselskapet betyr en raskere utbygging av vei. Foto: Kjartan Bjelland

— Helt siden jeg tiltrådte i 2011, har jeg sagt at det viktigste vi gjør er å bygge møtefri vei fra Oslo til Stavanger. Hadde vi fulgt dagens planer, hadde det gått seinere.

— Men dette betyr at veiselskapet overtar mye av det dere driver med i dag?

— Det viktigste for oss, er at vi bygger et forsterket og trafikksikkert veinett. Skal vi komme videre, må vi prøve nye ting, og dette gir et supplement til det vi driver med. Dette tror jeg vi som samfunn vil dra nytte av, sier Davik som regner med å miste noen ansatte.

— Statens vegvesen har kompetanse på flere områder, så kandidater fra veivesenet vil nok være veldig aktuelle for dette selskapet.

Det er ikke avklart om avdelinger i Statens vegvesen blir flyttet til det nye selskapet.