— Vi har kartlagt flere alternativer landet rundt. Stavanger og Oslo var også sterke kandidater, men vi regner Kristiansand som best egnet for veiselskapets hovedkontor, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på en pressekonferanse i Sørlandsparken lørdag formiddag.

Det var ikke bare var kompetansen på Sørlandet som førte til at Kristiansandsregionen ble valgt. Solvik-Olsen trekker også fram at det på Sørlandet har blitt bygget vei på nye måter gjennom offentlig privat samarbeid (OPS).

Stortingsrepresentant Åse Michalsen (Frp) jublet og ble så glad for veiselskapet at hun overrakte samferdselsministeren en blomst. Foto: Kjetil Nygaard

— Det som ble avgjørende, er den kulturen der mange viser en begeistring for nye løsninger og der de utfordrer systemet og vil bygge nytt. De erfaringene de har gjort og de miljøene som er bygd opp, har vist at det er noe spesielt her. Så vi tror at ved å legge selskapet her, kan vi fylle det med mer enn det enkeltpersoner kan bidra med.

Ansatte

Det nye veiselskapet vil ifølge Ketil Solvik-Olsen ha mellom 50 - 80 ansatte og skal styre over 130 milliarder kroner de neste 20 årene. I tillegg kommer det ansatte på regionale prosjekter. Selskapet skal være operativt fra 1. januar 2016. Solvik-Olsen kommer ikke til å legge seg opp i hvor i Kristiansandsregionen selskapet skal ligge.

— Vi peker på regionen og kommer ikke til å peke på et enkelt bygg eller en gate. Vi har gjort en vurdering, og så er det opptil selskapet å avgjøre om det skal ligge i sentrum eller et sted utenfor, sier Solvik-Olsen.

Overraskende

Nyheten fra Solvik-Olsen kom overraskende. Kommunens ledelse var ikke blitt informert før lørdag morgen.

— Dette er noe som landsdelen og regionen har grunn til å være veldig godt fornøyd med. Vi har argumentert med at vi har ressursene som skal til og den erfaringskapitalen som trengs. I tillegg har vi mange av de tunge prosjektene i portfølgen til veiselskapet, sier ordfører Arvid Grundekjøn (H).

Han deltok lørdag på Flødeseilasen mellom Kristiansand og Lillesand.

— Her er det vindstille, så da kan slike gode nyheter kompensere for det, sier Grundekjøn.

Effektiv veibygging

Solvik-Olsen møtte sammen med stortingsrepresentant Åse Michaelsen, Høyres ordførerkandidat Harald Furre, partileder Siv Jensen og Frps listetopp Stian Storbukås.

— Hadde jeg ikke hatt ører, hadde smilet gått helt rundt i dag. Dette er helt fantastisk, sier Åse Michaelsen.

Det nye selskapet ble lansert av regjeringen i april, men det ble formelt stiftet i begynnelsen av mai. Selskapet har som mål å øke farten og effektiviteten i norsk veibygging og skal planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde sju veiprosjekter de neste 20 årene.

E 39 og E 18

Blant veiprosjektene som selskapet har ansvaret for, er E 18 mellom Telemark grense - Arendal og E 39 mellom Kristiansand - Ålgård.

— Det er noen uker siden jeg fikk følelsen av at vi kom til å klare dette, men først i dag fikk jeg det bekreftet. Vi hadde mye bedre faglige argumenter enn de andre byene som ønsket veiselskapet, så lokaliseringen er faglig begrunnet, sier Michaelsen.

Selv om Kristiansand får veiselskapet, er det ifølge Solvik-Olsen ikke noen grunn til å håpe på at prosjektene i Agder, Telemark og Rogaland kommer lengre fram i køen.

— Lokaliseringen bør ikka ha noe å si for prioritering av prosjektene. Men vi håper å bygge opp en klynge som kan perfeksjonere dagens måte å bygge vei på, sier han.

Mange interesserte

Køen av interesserte som ønsket å få hovedkontoret for det nye veiselskapet har vært lang.

Ordførerkandidat Harald Furre (H) overrekker blomster til finansminister Siv Jensen (Frp) etter nyheten om at veiselskapets hovedkontor legges til Kristiansand. Foto: Kjetil Nygaard

Hele 19 kandidater hadde meldt seg for Samferdsesldepartementet. Kristiansand har hatt flere møter med representanter for veiselskapet og sendt inn eget prospekt for et veiselskap i Kristiansand.— I denne saken viser Sørlandet at vi står sammen og organiserer oss på en fin måte. Agder er ikke en parentes, vi er en viktig region, og det viser vi i dag, sier Harald Furre, Høyres ordførerkandiadat i Kristiansand.

Han minner om at det ikke bare dreier seg om de mellom 50 - 80 arbeidsplassene i selskapet.

— Både selve veiselskapet og etterhvert de ulike veiprosjektene vil gi Sørlandet viktige arbeidsplasser, sier Furre.

Utbygging

På Sørlandet har både E 18 mellom Kristiansand - Grimstad og E 39 blitt bygget som offentlig privat samarbeid (OPS). Det vil si at et eget selskap får ansvar for å finansiere, bygge og drifte en veistrekning. Så får de inntekter gjennom bompenger og overføring fra staten.

Dermed tar selskapet mye av risikoen ved utbygging. Både Frp, Høyre og KrF ønsker å bygge vei på denne måten.

— Dette er en anerkjennelse av den kompetansen som er bygget opp rundt det å bygge vei på ny måte, sier Hans Fredrik Grøvan (KrF) som sitter i samferdselskomiteen.

Høyres ordførerkandidat Harald Furre og stortingsrepresentant Åse Michaelsen (Frp) møtte på pressekonferansen i Sørlandsparken lørdag formiddag.