På lørdagens pressekonferanse, derlokaliseringen til det nye veiselskapet ble offentliggjort, var det ingen tvil om at Sørlandets erfaring med OPS-vei prosjekter (Offentlig Privat Samarbeid) var det som ble avgjørende for at selskapet blir lagt hit. Kompetansemiljøer har de i Oslo, Stavanger og Trondheim også, men Kristiansand fikk prestisjeprosjektet. — Erfaringen fra OPS-prosjekter stikker dypt, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Mange har jobbet og lobbet for at veiselskapet skulle komme hit, men det var interessant å legge merke til at den eneste som ble nevnt med navn av samferdselsministeren var Finn Aasmund Hobbesland, den tidligere direktøren i Agder OPS Vegselskap.

Hobbesland var mannen som ledet og gjennomførte arbeidet med motorveien mellom Grimstad og Kristiansand og Solvik-Olsen trakk frem hans erfaring og entusiasme for nye måter å bygge vei på. Hobbesland har blitt spilt inn av lokale politikere som en aktuell kandidat til å bli sjef for veiselskapet, og hans kandidatur ble ikke akkurat svekket av samferdselsministerens karakteristikk lørdag.

OPS-veien mellom Grimstad og Kristiansand får nå altså nye store positive ringvirkninger for landsdelen. Nær sagt som en premie for hvordan denne veien ble bygget får Sørlandet nå hovedkvarteret for fremtidig veibygging i Norge. Selskapet får under 100 ansatte, men vil åpenbart føre til flere lokale jobber både gjennom underleverandører og konsulenttjenester.

Det nye selskapet får en oppstartsportefølje på syv veiprosjekter de skal bygge ut. Dette skal skje innen 20 år med en samlet kostnad på 130 milliarder kroner. Det er allerede bestemt at tre av disse syv prosjektene er lokale, E39 Lyngdal-Ålgård, E39 Kristiansand-Lyngdal og E18 Grimstad-Langangen, og dette vil derfor gi store positive effekter på det lokale arbeidsmarkedet.

Finansminister Siv Jensen trakk frem dette poenget under pressekonferansen. Hun sa at regjeringen var opptatt av å bidra med positiv verdiskaping og sysselsetting i de regionene som nå opplever dårlige tider. Ved siden av henne stod samferdselsministeren som selv kommer fra Stavanger, og som sikkert har vært fristet til å komme sine lokale velgere i møte med nye arbeidsplasser.

Men han valgte Kristiansand framfor Stavanger. Den lokale kompetansen på veibygging ble avgjørende. At man på Sørlandet har våget å utfordre den tradisjonelle måten å bygge vei på er gull verdt for Frp-politikere. Motorveien mellom Grimstad og Kristiansand satte Sørlandet på det samferdselspolitiske kartet. Nå er ikke landsdelen bare på kartet, nå skal kartet lages herfra.