Transportdepartementet i Tyskland er i samarbeid med lokale myndigheter, bil— og teknologiprodusenter i gang testing av selvkjørende biler på autobahn.

Prosjektet ble startet for ett år siden og nå skal en strekning av A9 mellom Nürnberg og München få markører spesielt rettet mot dette. Audi er en av bilprodusentene som er med.

– Vi deltar i utviklingen for å gjøre autobahninfrastrukturen enda mer pålitelig og med det hjelpe den i retning selvstyrte biler, sier Alejandro Vukotich, leder av avdelingen for autonome biler i Audi AG, i en pressemelding.

Blant annet skal det testes ut nye materialer til bruk i rekkverk og markører slik at de reflekterer radarbølger bedre enn de gjør i dag. Både fra en lengre distanse og i snø og regn. I tillegg skal bilene utstyres med sensorer som er flinkere til å lese veimerkingen.

– Spesiallagde tilleggsmarkeringer skal supplere langs veikanten, som skal gjøre at testkjøretøyene selv vil være i stand til å lokalisere seg selv med høy presisjon ved hjelp av kamera. De først prototypene vil snart bli installert.

Elon Musk:

UTEN HENDER: Audi er en av stadig flere bilprodusenter som jobber med selvkjørende biler. Foto: Audi

Lokale trafikkdata

Et annet element er at bilene skal mates med informasjon om den lokale trafikken, via det mobile nettverket, som skal gi bil og sjåfør umiddelbar kjennskap til trafikkforholdene.

Bilene skal også være koblet mot hverandre gjennom det de har kalt LTE-V, et mobilbasert nettverk der hvert enkelt kjøretøy kan «snakke sammen». Dette systemet skal blant annet gjøre at selvstyrende biler kan kjøre sammen i det de kaller «energisparende konvoier».

SENSORER: Sensorer og kameraer er en viktig del av et selvkjørende system. Foto: Audi

– I samarbeid med andre er vi nå i stand til å teste framtidens teknologi som vi ønsker å sette i serieproduksjon i Audi. Resultatet er at vi på en perfekt måte kan synkronisere bilenes utviklingsarbeid med infrastrukturen, sier Vukotich.

Audi er langt fra de eneste som jobber med å utvikle selvkjørende biler.

Mange om beinet

– Det neste tiåret vil bilindustrien preges av selvkjørende biler. De vil få like stor innflytelse på samfunnet som da Ford begynte å produsere biler på samlebånd for hundre år siden, sa Fords globale toppsjef Mark Fields nylig, da de rullet ut en testeflåte med slike biler nylig. De planlegger at de i løpet av fem år skal komme med en masseprodusert, selvkjørende bil, som verken har ratt eller pedaler.

Mens Volvo i disse dager ruller ut et program der hvor flere familier i Göteborgs-området skal ha

.

I Danmark ble de nylig

med en kolonne bestående av tre delvis selvkjørende lastebiler.

– Skal jeg komme med et tidsanslag, så vil jeg anslå at dette er en realitet i løpet av en fem års tid. Det vi her er vitne til er at vi nå tar i bruk teknologi på en måte som bidrar positivt til trafikksikkerhet, trafikkflyt og bedre utnyttelse av kapasiteten i veinettet. I tillegg vil dette gi et løft med tanke på miljøgevinster, sier Anders Godal Holt, leder for ITS-seksjonen i Statens vegvesen, til Vegnett, etter å ha sett den danske testen.

Teknologimagasinet ser på selvkjørende biler