Volvo ruller i disse dager ut et selvkjøringsprosjekt hvor flere familier i Göteborgs-området skal bruke slike biler.

En autonom – det vil si selvkjørende – Volvo XC90 ble nettopp ferdigstilt på fabrikken i Torslanda, og er den første i en serie av slike biler som skal overleveres husstander i Göteborg, til bruk på offentlige veier. Dette har de gitt navnet «Drive Me».

– Dette er en viktig milepæl for Drive Me-prosjektet. Kunder ser annerledes på kjøretøyene enn oss ingeniører, så vi ser fram til å lære hvordan de bruker disse bilene i det daglige, og hva slags tilbakemeldinger de kommer med, sier Erik Coelingh, teknisk leder for sikkerhet i Volvo Cars, i en pressemelding.

På markedet om fem år

Bilene skal først gjennom en grundig test hos Volvo for å sikre at de virker som de skal, før de overleveres testkundene i Göteborg. Dette skal være den første i en serie av planlagte tester på offentlige veier.

ANSVARLIG: Erik Coelingh leder prosjektet hos Volvo. Han håper brukerne gir nyttige tilbakemeldinger. Foto: Produsenten Foto: produsenten

Neste år skal et lignende prosjekt settes i gang i London, og ifølge Volvo er myndighetene i flere kinesiske byer også interesserte i å bli med de neste årene.Målet med å la vanlige brukere teste teknologien i det daglige er å gjøre teknologien mest mulig brukervennlig og relevant for kundene, før de planlegger å lansere bilene på massemarkedet i 2021. Testene er en del av Volvos visjon om at ingen skal bli alvorlig skadd eller drept i en ny Volvo innen 2020. De tror den selvkjørende teknologien vil være med på å redusere antall bilulykker.

Samarbeider

HJERNEN: I bagasjerommet er boksen med programvaren til bilens selvkjørende teknologi. Foto: Produsenten Foto: produsenten

Per i dag tilbyr Volvo semi-autonome funksjoner i bilene i 90-serien, som de har kalt «Pilot Assist». Dette systemet kan styre bilen på egen hånd i hastigheter inntil 130 kilometer i timen, uten at det er avhengig av å følge etter en annen bil. Samtidig er ikke dette et system der man skal fjerne føtter og hender fra ratt og pedaler, mens de nye testbilene vil ha håndfri og fotfrie muligheter i spesielle soner rundt Göteborg, disse er styrt av det Volvo kaller «Autonomous Driving Brain».

Volvo gjør dette i samarbeid med flere partnere. Nylig inngikk de en avtale med Uber, med tanke på utviklingen av selvkjørende biler. De jobber også sammen med utstyrsleverandøren Autoliv for å bygge opp programvare for denne typen kjøretøy.

Teknologimagasinet om Volvos selvkjørende biler: