Elbiler har vært en suksess i Norge. Ved hjelp av avgiftsfritak og en rekke bruksfordeler har nordmenn på noen få år skaffet seg nærmere 100.000 elkjøretøy, anslår Elbilforeningen.

I fjor ble det registrert drøyt 25.000 nye elektriske personbiler, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Det var en økning på 43 prosent fra året før.

Så begynte det å butte. I år har elbilene hatt en tilbakegang på 11 prosent. De ladbare hybridbilene må ta noe skylda, men mangelen på elbiler med skikkelig rekkevidde kan også være et element.

Ikke minst når det jevnlig meldes at biler med oppgradert rekkevidde snart er på markedet. Nylig ble det bekreftet at dette kommer med full styrke i 2017, og da er det ikke like fristende å kjøpe en elbil som går 15 mil, når det neste år kommer biler som både klarer det doble og i noen tilfeller det tredoble før de må lades.

TEST:

LENGRE: Volkswagen e-Golf kommer snart med større rekkevidde, men den blir langt fra klasseledende. Foto: Produsenten

Konkurransedyktig pris

I tillegg presenterte de tyske bilkonsernene Volkswagen og Daimler store planer for sin elektriske satsing i årene som kommer under bilutstillingen i Paris.

Volkswagen viste konseptet I.D., som skal «danne basisen for en kommende modell som er ventet på markedet i 2020, til en pris som tilsvarer en velutstyrt Volkswagen Golf på det europeiske markedet». Det betyr at I.D. kan bli en elbil med en konkurransedyktig pris, også i markeder der man ikke gir elbiler store avgiftsfordeler.

Batteriet i I.D. skal ha kapasitet til å gi bilen en kjørelengde på mellom 40 og 60 mil. Den elektriske motoren yter 170 hestekrefter og gjør at bilen akselererer fra 0 til 100 km/t på mindre enn 8 sekunder.

Volkswagen hevder de vil bli verdensledende på ladbare biler, med et salg på én millioner slike biler i 2025. – I.D kan bli den viktigste modellomveltningen fra Volkswagen siden lanseringen av Bobla i 1938 og Golf i 1974, skriver bilprodusenten i en pressemelding.

VOLKSWAGENS FREMTID: Herbert Diess, merkesjef hos Volkswagen, viste frem I.D. i Paris. Den skal ikke koste mer enn en Golf når den lanseres i 2020. Foto: Produsenten

Innen tre år

– Den utslippsfrie bilen er fremtiden, og vår nye EQ merkevare går langt utover elektriske biler. EQ står for et omfattende elektrisk økosystem av tjenester, teknologier og innovasjoner, sa Dieter Zetsche, styreformann i Daimler AG og leder for Mercedes-Benz Personbil, under presentasjonen av en ny serie konseptbiler i Paris.

EQ har to elektriske motorer plassert på front— og bakakselen med batteripakken installert lavt mellom akslingene. Elektromotorene skal produsere inntil 408 hestekrefter med et dreiemoment på 700 Nm.

ELEKTRISK STASING: EQ blir en ny modell-linje fra Mercedes-Benz, med en elektrisk drivlinje som skal matche Tesla. Foto: Produsenten

Konseptbilen akselererer fra 0–100 km/t på under 5 sekunder og har en rekkevidde på inntil 500 kilometer med batteripakken på 70 kWh. Daimler sier de skal investere 65 milliarder i grønn teknologi frem mot 2020. – Daimler lover at EQ kommer innen tre år. Det er alt jeg vet så langt, sier Christoffer Nøkleby, informasjonssjef hos den norske Mercedes-Benz-importøren.

Nærmere i tid kommer e-Golf med økt rekkevidde. Med en oppgradert batteripakke skal den klare 30 mil mellom hver lading. Dette er imidlertid langt unna å være klasseledende, selv blant kompaktelbilene.

Renault meldte på Paris-utstillingen at Zoe er klar med en rekkevidde på 40 mil. PR og Marketingsjef hos den norske Renault-importøren, Roger Andersen, forteller at den vil leveres fra januar 2017 og vil koste 229.000. TEST:

REKKEVIDDE: Renault Zoe kommer snart med en oppgradert batteripakke, og øker rekkevidden fra 24 til 40 mil. Prispåslaget er rundt 20.000 kroner. Foto: BENOIT TESSIER

– Ikke øko-luksus

Mens de må alle se seg forbikjørt av Opel, som neste vår kommer med Ampera-e i kompaktklassen. Inntil den ble presentert i Paris, var det ventet at den ville ha batterier som klarte 40 mil, noe som viste seg å være feil. Det er 50 mil.

– Det er et helt ekstremt trykk hos forhandlerne, de skriver kontrakter så blekker spruter. Antallet ble fort tresifret, og øker for hver time som går, sa Stein Pettersen, PR-sjef hos den norske Opel-importøren, da vi spurte han om hvordan reaksjonene på deres kommende elbil Ampera-e har vært.

Rekkevidden kommer fra et batteri på 60 kWh, det samme som den minste batteripakken i den langt større Tesla Model S. Ampera-e er 417 centimeter lang, og skal ha god plass til fem personer og et bagasjerom på 318 liter. Det er ventet at den vil koste rett i overkant av 300.000 i Norge.

– Ampera-e er ikke øko-luksus, ikke et leketøy eller og ikke bare en bil nummer to. Opel demokratiserer elbilen med Ampera-e, sa sier Karl-Thomas Neumann, konsernsjef i Opel under presentasjonen av bilen.

SLUTTEN AV 2017: Sent neste år kommer Tesla Model 3. Produsenten melder om et stort antall forhåndsordrer. Foto: Produsenten

Og mot slutten 2017 kommer Teslas Model 3, som trolig legger seg i samme prissjikt som Ampera-e. Model 3 hadde, sist Tesla-sjef Elon Musk snakket om det i april, 400.000 forhåndsordrer.

Nye vinterdekk?