Det er Deutsche Umwelthilfe (DUH) som hevder at Renault også skal ha fusket med utslipp. Ifølge DUH skal en Renault Scenic med en 1,6 liters dieselmotor ha sluppet ut betydelig mer NOx enn hva som er oppgitt.

Avviser fusk

Ifølge Automotive News Europeskal bilen ha vært testet ved et universitet i Bern i Sveits. I fem ulike tester med driftsvarm motor hadde bilen, som er godkjent etter Euro6 normen, opptil 25 ganger høyere utslipp enn hva som er oppgitt.

I en uttalelse avviser Renault at de har fusket. Samtidig hevder den franske bilprodusenten at testene som ble utført i Bern, på ingen måte sammenfaller med testene som normalt brukes når man tester utslippsnivåer.

Renault viser også til en test utført av den tyske bilistorganisajonen ADAC tidligere i år, der konklusjonen var at bilen oppfylte utslippskravene.

Audi innrømmer

– Det er vanskelig å forstå at dieselbiler som forurenser så mye, får lov å være på veien, sier Axel Friedrich i DUH i en kommentar til funnene.

I tillegg til å arbeide for DUH er han også en av grunnleggerne av den Washington-baserte organisasjonen International Council on Clean Transportation (ICCT). Det var nettopp ICCT som igangsatte undersøkelsen som avdekket Volkswagen-fusket tidligere i år.

Nylig ble det kjent at også Audi innrømmer å ha fuskeprogrammer i sine tre liters store V6-dieseler solgt i USA.

Mer om utslippsskandalen: