Dårligere ytelser og høyere forbruk. Det er hva som skjer når elektronikken i Volkswagens biler med motorversjonen EA189 går over i fuskemodus.

– Ikke prøv dette med din bil

Det er amerikanske Consumer Reports som hevder at de har klart å finne frem til hvordan man aktiviserer programvaren som er designet til å lure forbrukere og styresmakter gjennom å strupe utslippet av miljøgiften NOx.

Slik sjekker du om bilen din er rammet:

Ifølge den svenske utgaven av Auto motor och sport ble fuskemodusen aktivert gjennom å slå på bilens varselblinklys, for så å trykke på gasspedalen fem ganger med tenningen på – men med motoren av.

Fuskeprogrammet aktiveres bare når bakhjulene ikke ruller, og derfor ble hastighetssensorene på bakhjulene koblet bort.

Consumer Reports advarer imidlertid forbrukere mot å selv forsøke å aktivere fuskeprogrammet. Ifølge Jake Fisher, leder for magasinets biltestinger, kan det påvirke driftssikkerheten i bilen.

Mange nordmenn ble rammet av skandalen:

Bruker mer diesel

Selve testene gjorde Consumer Reports med en Volkswagen Jetta TDI fra 2015 og en Jetta SportWagen TDI fra 2011. Med aktivert fuskeprogram ble den ene av bilene tregere. Akselerasjonen tok 10,5 sekunder fra 0 til 100 kilometer i timen, mot 9,9 sekunder når bilens motorelektronikk jobbet som normalt.

Samtidig økte forbruket fra 0,44 liter per mil til 0,47 liter per mil i den ene bilen. I den andre økte forbruket fra 0,47 liter per mil til 0,51 liter per mil.

I Norge er totalt 147.139 biler fra Volkswagen, Audi og Skoda, samt nyttekjøretøy fra Volkswagen, omfattet av «dieselgate». På nettstedet 189motor.no kan du selv sjekke om din bil er berørt av fusket.

Les mer om VW-skandalen: