Før helgen kom nyheten om at Volkswagen har drevet med forbruksjuks. Volkswagen skal ha installert en spesiell programvare som oppdager når det gjøres utslippsmålinger, og på den måten har Volkswagen kunnet senke utslippet av NOx med opptil 40 prosent når bilen har vært testet, slik at testerne har blitt ført bak lyset.

Nå varsler AFP at skandalen er betydelig større: Utslippsskandalen omfatter elleve millioner biler.

Noe Volkswagen også skriver i en pressemelding. Her fremgår det at det er snakk om biler med produsentens såkalte EA 189 dieselmotor som er berørt. Bilene skal være solgt over hele verden.

— En trussel mot folkehelsen

— Fusk av denne typen, for å unnvike utslippskrav, er ulovlig og en trussel mot folkehelsen, uttalte Cynthia Giles i Office of Enforcement and Compience Assurance i går.

Volkswagen vil nå sette av 6,5 milliarder euro (nær 60 milliarder norske kroner) til å dekke utslippsskandalen.

Bilprodusentens aksjer stupte mer enn 11 prosent tirsdag. Mandag gikk Volkswagen-aksjen ned med over 20 prosent. Konsernet risikerer bøter på opptil 18 milliarder doller (rundt 145 milliarder kroner) i USA.

VW har inntil videre stanset salget av dieselbiler med firesylinders motor i USA.

Fått med deg denne?

Toppsjefen går ikke av

Tirsdag ettermiddag råder usikkerhet om hvorvidt toppsjefen i Volkswagen, Martin Winterkorn, går av eller ikke. Den tyske avisen Tagesspiegel meldte i 14-tiden at Winterkorn skulle gå av. Meldingen ble gjengitt av flere, blant andre Reuters.

En offisiell Volkswagen-talsmann avviser imidlertid meldingene, og kaller dem «latterlige».

Frankrike: Vil ha europeisk gransking

Franske myndigheter vil ha en gransking av andre europeiske bilmerker etter avsløringen.

Frankrikes finansminister Michel Sapin sier til fransk radio at grundige tester av biler fra andre europeiske produsenter også er nødvendig for å gjenopprette tilliten til bilindustrien.

For å dekke servicekostnadene og andre tiltak for å vinne tilbake kundenes tillit, planlegger Volkswagen angivelig å sette av 6,5 milliarder euro.

Jon Winding-Sørensen, tidligere redaktør av Bil sier til NRK at han ikke tror skandalenhandler om menneskelig feil, men om en alvorlig ukultur.

– Dette er ikke en glipp eller et teknisk problem, men et strukturproblem, påpeker Jon Winding-Sørensen overfor NRK.

(©NTB)

Mer om Volkswagen:

Og annet godt bilstoff: