Et forbruk på 0,19 liter og 214 hestekrefter er hva Volkswagen lover oss når de lanserer Tiguan som ladbar hybrid.

Dermed blir Tiguan en farlig konkurrent til Mitsubishi Outlander, som hittil er Norges mest solgte ladbare SUV.

Kan 1000 kilometer lenger uten utslipp

Enn så lenge omtaler produsenten Tiguan GTE som et konsept. Men teknikken er i serieproduksjon i både Golf GTE og Passat GTE – og drivlinjen i Tiguan GTE er identisk med den man finner i Passaten.

STØRRE: Den innvendige plassen blir større i Tiguan. Førermiljøet er helt nytt. Foto: Volkswagen

Én løsning er likevel helt ny i denne modellen: I Tiguan GTE er det solcellepaneler i taket. Ifølge Volkswagen skal panelene gjøre at man kan kjøre opptil 1000 kilometer lenger i året uten utslipp.

Som syvseter

Bilen som nå lanseres, kommer i fire ulike versjoner: En sportslig R-line, en for gatebruk og en for litt tøffere terreng, i tillegg til den ladbare utgaven.

Senere kommer det også en Tiguan XL som får syv seter og som blir lengre.

Dagens Tiguan har vært på markedet i en årrekke og mangler viktige førerassistenter. De er på plass i den nye bilen. Samtidig økes den innvendige plassen. For eksempel er bagasjeplassen økt med 145 liter, til 615 liter.

I tillegg til den ladbare utgaven blir Tiguan også tilgjengelig med bensin— og dieselmotorer med ytelser fra 115 til 240 hk. Samtidig lover Volkswagen at både forbruk og utslipp skal reduseres med så mye som opptil 24 prosent.

Interessert i elbiler? Sjekk ut disse sakene: