NY STANDARD: Audi A4 kommer i helt ny støpning. Som før blir den tilgjengelig som sedan og som stasjonsvogn. Den nye bilen blir lettere enn dagens modell. Foto: Audi
UTFORDRER: Opel har slitt med fallende markedsandeler og dårlig salg – også i Norge. Den nye Astra er ment å utfordre Golf. Foto: OPEL
SMÅ ENDRINGER: Du må nesten være ekspert for å se endringene på den oppgraderte BMW 3-serie. Entusiastene vil like den nye rekkesekseren i 340i. Foto: BMW
LADBAR: BMW X5 er en av flere luksus-SUVer som kommer som ladbar hybrid. Gunstige avgiftsregler gjør bilene til avgiftsvinnere her hjemme. I tillegg til BMW kommer Audi, Mercedes-Benz og Volvo med ladbare SUV-modeller. Foto: BMW
TILBAKE: Honda relanserer HR-V her hjemme. Bilen kommer i løpet av høsten, og interiøret preges av praktiske løsninger. Foto: JAN HARRY SVENDSEN
STØRRE: Lexus RX 450h vokser sammenlignet med forgjengeren, og motoren blir sterkere. Fortsatt tviholder Lexus på den trinnløse girkassen (CVT). Til forskjell fra mange av konkurrentene blir ikke Lexus-hybriden ladbar. Foto: Lexus
HYDROGEN: Toyota Miraj er en brenselcellebil. I brenselcellen omdannes hydrogen til elektrisitet som i sin tur driver en elmotor. Utslippet er vanndamp. Foto: JAN HARRY SVENDSEN
AMERICAN DREAM: For første gang i modellens historie kommer Ford Mustang til Europa og til Norge. Dessverre blir den ellers rimelige sportsbilen straffet av høye avgifter her hjemme. Toppmodellen har V8er med 418 hestekrefter, men en mindre motor med fire sylindre finnes også. Foto: JAN HARRY SVENDSEN
PLASSMESTER: Skoda Superb har alltid vært rommelig. Den nye blir enda større, og både bagasjeplass og plassen i baksetet vokser. Det er gode nyheter for barnefamilier. Bilen er bygget på samme plattform som Volkswagen Passat, noen ladbar hybrid er ikke bebudet. Foto: Skoda
LUKSUS: Med egne forhandlere, ekstra god service og påkostede detaljer skal Vignale ta Mondeo inn i premiumssegmentet. Foto: Ford
TILHENGERASSISTENT: Den nye Volkswagen Touran får ikke bare et helt ny design og praktiske løsninger – kjører du mye med tilhenger, vil nok trailer-assist stå på listen over ekstrautstyr. Da går ryggingen som en lek. Foto: JAN HARRY SVENDSEN

Det er gått mindre enn ett år siden Tesla lanserte P85D med 700 hestekrefter og et kjøreprogram som het «Insane».

Nå kommer P90D, med større batteri på 90 kWh og nok et nytt kjøreprogram.

RASKERE: Tesla Model S blir enda raskere. Nytt kjøreprogram, Ludicrous-mode, senker aksellerasjonstiden til 2,8 sekunder for den nye toppmodellen med 90 kWh batteri. Også P85D (bildet) kan oppgraderes. Foto: THOMAS LARSEN

Denne gangen heter programmet «Ludicrous» – eller «vanvittig» på norsk – og dermed skal den hittil sterkeste Teslaen klare spurten fra 0 til 100 kilometer i timen på bare 2,8 sekunder. Det gjør Teslaen raskere enn den nye Ferrari 488 GTB, som også kommer i løpet av høsten.I september viser Ferrari dessuten frem den åpne utgaven av 488 GTB på den store internasjonale bilutstillingen i Frankfurt (IAA).

Ferrari 488 Spider får den samme V8eren med doble turboaggregater som GTB, og effekten blir uendret på 670 hestekrefter.

Endelig X

Den kraftig forsinkede Tesla Model X ser også endelig ut til å nærme seg lansering. Bilen loves klar i løpet av høsten, men norske kunder må vente til utpå nyåret før den helelektriske crossoveren er klar.

Bilen får firehjulsdrift som standard, og den tekniske løsningen blir lik den vi finner på Model S med Dual Drive (firehjulsdrift).

Model X blir en syvseter, og det mest karakteristiske ved bilen blir måkevingedørene som skal gi bedre adgang til de to bakre sitteplassene. Foran får bilen normale dører som svinger utover.

Ladbar Passat

Noen ren elektrisk Volkswagen Passat kommer neppe, men den ladbare vil få en rekkevidde på fem mil på elektrisk drift.

Ifølge Harald A. Møller, som importerer merket til Norge, blir den ladbare Passaten den mest populære her hjemme.

Innen utgangen av 2016 regner importøren med at det vil rulle rundt 4500 slike biler på norske veier.

Passat GTE får samme drivlinje som den ladbare Golf GTE og Audi A3 e-Tron, men effekten økes noe. Dermed vil den 1,4 liters store bensinmotoren, i kombinasjon med en elektromotor på 115 hk, levere en systemytelse på 214 hestekrefter.

Den elektriske rekkevidden oppgir Volkswagen til å være 50 kilometer, og bilen kan fullades på en 10 amperes kurs i løpet av fire timer. Ulempen er økt vekt – ca 300 kilo – og mindre bagasjeplass. Firehjulsdrift blir heller ikke tilgjengelig.

Hybrid-SUV-er i fleng

LADBAR: BMW X5 er en av flere luksus-SUVer som kommer som ladbar hybrid. Gunstige avgiftsregler gjør bilene til avgiftsvinnere her hjemme. I tillegg til BMW kommer Audi, Mercedes-Benz og Volvo med ladbare SUV-modeller. Foto: BMW

Firehjulsdrift får derimot luksushybridene fra Audi, BMW, Mercedes-Benz og Lexus. Først ut er Mercedes GLE, som i bunn og grunn er en oppgradert M-klasse. Navnet følger nå Mercedes' nye navneprofil.Den ladbare versjonen får samme drivlinje som S500 Hybrid. Med 442 hk blir det en kraftplugg. Mercedes oppgir rekkevidden til å være rundt tre mil på strøm alene.

Det er samme rekkevidde som BMW oppgir på sin X5 xDrive 40e. Systemytelsen blir 279 hestekrefter. Dermed blir den langt svakere enn konkurrentene.

På nyåret kommer også Audi Q7 e-Tron. Den ladbare hybriden blir en femseter og får en systemytelse på 373 hk.

STØRRE: Lexus RX 450h vokser sammenlignet med forgjengeren, og motoren blir sterkere. Fortsatt tviholder Lexus på den trinnløse girkassen (CVT). Til forskjell fra mange av konkurrentene blir ikke Lexus-hybriden ladbar. Foto: Lexus

Med sin nye RX450h melder også Lexus seg på i kampen om SUV-kundene i den absolutte luksusklassen, men til forskjell fra konkurrentene er Lexusen en hybrid av den gamle skolen.Ytelsen havner rundt 300 hestekrefter, og kreftene overføres til alle fire hjulene via en trinnløs automatkasse (CVT).

Sammenlignet med dagens modell vokser RX noe. Lengden økes med 12 centimeter, og bilen blir en centimeter bredere. Viktigere er økt akselavstand med fem centimeter, noe som bærer bud om bedre innvendig plass.

Hydrogenbil fra Toyota

HYDROGEN: Toyota Miraj er en brenselcellebil. I brenselcellen omdannes hydrogen til elektrisitet som i sin tur driver en elmotor. Utslippet er vanndamp. Foto: JAN HARRY SVENDSEN

Selv om vi må vente til litt ut i 2016 før Miraj er i Norge, er den verd å nevne. Bilen er en nullutslippsbil som drives av hydrogen.I en brenselcelle omdannes hydrogen og oksygen fra luften til strøm. Utslippet fra Miraj er vanndamp, som er det eneste biproduktet av den kjemiske reaksjonen i brenselcellen.

Miraj blir den andre serieproduserte bilen med brenselceller i verden. Fra før finnes Hyundai ix35 Fuelcell.

Helt i begynnelsen av 2016 kommer også Toyota RAV4 med hybriddrift. Drivlinjen tilsvarer den man finner i Lexus NX300h.

Ny A4 og premium fra Ford

NY STANDARD: Audi A4 kommer i helt ny støpning. Som før blir den tilgjengelig som sedan og som stasjonsvogn. Den nye bilen blir lettere enn dagens modell. Foto: Audi

Blant de mer tradisjonelle familiebilene er det også flust av nyheter. Audi viser den helt nye A4, mens Opel avduker Astra. BMW pynter opp 3-serie og lanserer samtidig en helt ny versjon av X1.Samtidig beveger Ford seg inn i premiumsegmentet med en spesielt velutstyrt Mondeo. Bilen får navnet Vignale og skal kun selges gjennom utvalgte forhandlere.

Interessant er også Skoda Superb stasjonsvogn, som plassmessig går utenpå de fleste konkurrentene i klassen.

Motorutvalget strekker seg fra 120 hk til 280 hk, fordelt på en rekke bensin— og dieselmotorer. Firehjulsdrift er også tilgjengelig, men enn så lenge kommer den ikke som ladbar hybrid – selv om teknologien er nær beslektet med Volkswagen Passat.

Mer bilstoff du bør få med deg: