Enn så lenge er Porsche Mission E, som ble vist på bilutstillingen i Frankfurt en konseptbil, men ifølge Porsche skal det være fullt mulig å serieprodusere bilen i løpet av noen få år.

Da får Tesla for første gang en reell konkurrent.

Ekstrem

Mission E er firehjulsdrevet og har doble elmotorer. Batteriene har et spenningsnivå på 800 volt og Porsche lover at bilen skal kunne hurtiglades på 15 minutter. Men det er ikke det eneste som er raskt ved denne bilen.

LADEPORT: Ladeporten på konseptbilen befinner seg bak venstre forhjul. Foto: Porsche

Med sine 600 hestekrefter klarer den 0 til 100 kilometer i timen på under 3,5 sekunder, mens sprinten til 200 kilometer i timen skal gå unna på under 12 sekunder – og Porsche understreker at ytelsene holder til mer enn en akselerasjon.

Første el-Porsche på 115 år

I utgangspunktet blir Porschen bakhjulsdrevet, men elmotoren på forakselen kobles inn ved kraftig akselerasjon og dersom bakhjulene skulle begynne å spinne. Samtidig er det elmotoren foran som brukes til regenerering av bremsekraft.

Interiøret blir luksuriøst, og får designelementer fra blant annet 911. Siden bilen er helelektrisk blir den også helt avgiftsfri her hjemme, om da ikke elbilfordelene endres før den lanseres.

Porsche Mission-E er for øvrig den andre elbilen fra Porsche. Den første het Lohner-Porsche, og ble lansert i år 1900. Konstruktøren var Ferdinand Porsche, som senere grunnla merket.

Opptatt av elbil? Sjekk ut disse sakene:

LUKSUS: Førermiljøet er som i Porscher flest og grupperingen av instrumentene strammer fra 911. Foto: Porsche