De fleste eliteserieklubbene opplever økt interesse foran 2016-sesongen, viser en gjennomgang. Spesielt i Trondheim kan man juble:

Rosenborg har til nå solgt 6315 sesongkort. Det er 1837 flere enn på samme tidspunkt i fjor.

Bergens Tidende har vært i kontakt med alle de 16 klubbene og stilt dem tre spørsmål:

  • 1: Hvor mange sesongkort har dere solgt per nå?

  • 2: Hvordan er salget sammenlignet med i fjor?

  • 3: Har dere tro på økning eller nedgang sammenlignet med i fjor?

Aalesund

Har foreløpig ikke eksakte tall å komme med, men Kjell Slinning opplyser at sesongkort-salget er omtrent som i fjor.

Mange har leste denne saken:

Bodø/Glimt

På grunn av skifte av billettsystem er ikke tallene klare foreløpig, sier Kent Andre Aagnes, arrangement— og mediaansvarlig.

Brann er tilbake i det gode selskap og opplever økt salg av sesongkort. Salget er bedre nå enn da Rikard Norling kom inn før 2014-sesongen. Foto: NTB scanpix

BrannPr. 31. desember hadde Brann solgt 3647 sesongkort. Det er en økning i forhold til de to siste årene: Ved utgangen av 2014 hadde Brann solgt 2700, mens det var 3200 året før.

– Før jul 2013 skulle vi selge Messias i Rikard Norling. Den gangen hadde vi et begredelig salg frem til han ble ansatt tidlig i desember. Så reddet han salget. Men likevel, vi selger enda mer nå enn hva vi gjorde den gangen, sier billettansvarlig Dag-Frode Algerøy.

Haugesund

– Vi har solgt 1200 sesongkort til privatmarkedet. Der ligger vi ganske likt som fjoråret, men vi har 800 kort igjen for å oppnå totalen, og dette får vi inn når det er nysigneringer og blest om klubben. Vi forventer likt antall og håper på økning, de siste årene har vi hatt en fast økning på 8-10 prosent. Grunnet to dårlige sesonger etter hverandre er vi usikre på om vi kan forvente økning, sier Therese Hagland i FKH.

Idrettens dopingproblemer:

Lillestrøm

LSK opplever publikumsvekst. Her fra kampen mot Molde på Åråsen i fjor. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

– Vi har nå solgt cirka 3100 kort. Dette er en meget bra økning fra i fjor, så vi har allerede passert fjorårets total tall. Vi kan derfor allerede nå gå ut og si at det blir en markant økning fra fjorårets tall, sier Truls L. Olsen i LSK.

Molde

Klubben har solgt 3737 sesongkort til nå. Samme resultat i fjor var 3375 med fire uker lengre salgsperiode, opplyser billettansvarlig Lars Outzen.

– Det er et tøft marked med nedskjæringer hos store partnere, men vi satser på samme antall sesongkort, eventuelt en liten økning, sier han.

Odd

Odd har til nå solgt 2070 sesongkort på privatmarkedet. Dette er en oppgang på 30 prosent sammenlignet med i fjor på samme tid.

– Slik det ser ut nå ligger vi an til en økning, noe vi er meget godt fornøyd med ettersom vi satte ny rekord i 2015, sier billettsjef Kristian Hauge.

Rosenborg

Rosenborg spilte underholdende fotball og oppnådde gode resultater i 2015. Det viser godt igjen i salget av sesongkort. Foto: NTB scanpix

Billettansvarlig Emil Hauge kan opplyse at det er solgt 6315 sesongkort til nå. Det er 1837 flere enn på samme tid i fjor.– Det blir en økning, konstaterer Hauge.

Sarpsborg 08

– Vi har solgt cirka 2200 sesongkort til nå, det er omtrent det samme som i fjor på denne tiden, sier Tone Karlsen. Hun regner med at totalen ender på 2700 sesongkort i år, opp 300 fra i fjor.

Sogndal

Sogndal har til nå solgt 725 sesongkort, opplyser arrangementssjef Geir-Inge Heggestad. Dette er en bedring fra i fjor, noe som garantert har sammenheng med opprykket.

– Det blir en økning. Det ligger an til 10-12 prosent økning, sier Heggestad.

Stabæk

– Vi oppgir ikke nøyaktig antall sesongkort som er solgt, men vi ligger noe foran fjoråret på samme tid. Vi har også i år gjort om litt på priser og tilbyr en billigere familietribune som vi håper blir positivt mottatt. Vi har god tro på en økning for sesongen 2016 og kommer til å være aktive i lokalmiljøet frem til seriestart med skole— og cupbesøk, samt at spillerne vil gjøre en innsats overfor både tidligere og nye sesongkortkjøpere, sier arrangementssjef Kjetil Ekeli.

Start

Klubben har solgt i overkant av 1100 sesongkort til privatmarkedet. I tillegg ligger det inne reservasjoner på om lag 900 til bedrifter, samarbeidspartnere etc. Dermed er det totale antallet drøyt 2000. Start budsjetterer med samme nivå som i fjor – 3500 sesongkort totalt.

Strømsgodset

Antall solgte sesongkort er rundt 3400 (inkludert sponsor og frikort). Salget er litt opp fra i fjor, opplyser Erik Espeseth.

– I 2015 solgte vi rekordmange sesongkort. Vi har tro på å nå omtrent samme nivå i 2016, hvilket vi er veldig godt fornøyd med, sier den daglige lederen.

Tromsø

– Vi har solgt omlag 1300 kort hittil og ligger bak med cirka 100 i forhold til fjoråret på samme tid, men vi startet da salget to uker tidligere. Vi har tro på en økning mot fjoråret totalt sett, og har mål om en økning på cirka 20 prosent, sier arrangementssjef Cecilie Nøstvik.

Viking

Signeringen av Abdisalam Ibrahim kan forhåpentlig gi Viking et løft publikumsmessig. Foto: Jonas Haarr Friestad

Klubben har solgt et sted mellom 2500 og 3000 sesongkort.— Vi opplever et tøffere sponsormarked, men i privatmarkedet er vi litt foran fjoråret, sier daglig leder Eirik W. Henningsen.

Vålerenga

— Vi har solgt cirka 1700 sesongkort. Det er økning fra i fjor. Vi har tro på økning totalt sett, sier arrangementssjef Anita Alexandersen.