Etter noen traurige år for norsk fotball snudde publikumstallene forrige sesong. I 2014 var det en oppgang på et par prosentpoeng i forhold til 2013. Den gode trenden ser ut til å fortsette i år. Det merkes selvsagt for totalen at publikumsmagneten Brann er nede på nivå to og erstattet med lag som Mjøndalen. Men tar man klubb for klubb ser tallene gode ut. Bergens Tidende har sett på publikumstallene når en tredel av sesongen er unnagjort, og 9 av de 13 eliteserieklubbene som også var i toppdivisjonen i fjor opplever oppgang.

Salgslederen takker Kåre

Mest gledelig er tallene for Rosenborg. Mens snittet i fjor var 13.915 tilskuere på Lerkendal, er tallet 17.720 etter seks av 15 hjemmekamper. Mest folk var det på 16. mai-kampen mot Sandefjord da 21.268 tilskuere hadde funnet veien til Lerkendal.

– Det har vært fantastisk bra til nå, sier Emil Hauge som er salgsleder for billett i Rosenborg.

Han har en enkel forklaring til RBKs store oppgang.

– Det er egentlig veldig enkelt, dersom en ser bort fra egne tiltak. Laget spiller underholdende fotball og får resultater. Til syvende og sist er det det som trekker folk til kampene, sier Hauge.

Mens det ble solgt 7639 sesongkort i fjor er tallet over 8100 denne sesongen.

– Det startet i fjor høst da Kåre (Ingebrigtsen) kom inn. Vi lå litt brakk både resultatmessig og hvordan vi spilte fotball. En kanonbra høstsesong la grunnlaget. Folk fikk tilbake troen, sier salgslederen.

Slik forklares oppturen

Over 20.000 møtte frem på Ullevaal da Vålerenga tok imot Rosenborg. Foto: NTB scanpix

Ser vi på de andre klubbene er Vålerenga opp 2000 i forhold til i fjor, men det skyldes hovedsakelig en god åpningsrunde (14.821 tilskuere) og toppkampen mot Rosenborg som trakk 20.958 skuelystne.Odd (opp 1000 i snitt) og Viking (opp 600) opplever også gode billettdager. Også Strømsgodset, Start, Lillestrøm, Haugesund og Sarpsborg har en viss oppgang ( se fakta ).

Tallene er gode nyheter for Norsk Toppfotball (NTF) og administrerende direktør Leif Øverland.

— Vi opplever høyere publikums- og TV-tall. Etter flere år med nedgang og en utflating i fjor er dette selvsagt noe som gleder oss som jobber med dette i det daglige. Nå ser vi lyset i tunnelen, sier Øverland.

Han mener at det er flere årsaker til at trenden har snudd.

— Klubbene jobber bedre, de er mer ydmyke, har en riktigere prispolitikk og er flinkere til å dyrke sine profiler og by på seg selv. Noen klubber går lforan, og økt engasjement rundt landslaget spiller også inn. Så er det heller ingen ulempe at TV 2 trykker til. Vi merker en helt annen medieinteresse nå, sier Øverland.

Aalesund sliter mest

Aalesund opplever størst publikumsfrafall av klubbene i eliteserien. Foto: NTB scanpix

Den klubben som opplever klart størst nedgang er Aalesund, som er ned 1200 i snitt. Også regjerende mester Molde har nedgang, men på mer beskjedne 300.Stabæk og Bodø/Glimt går marginalt ned, mens vi dropper sammenligningen for de tre opprykksklubbene.

Obos-klubben Brann ville vært nummer fire på publikumstabellen med et snitt på 9411. Det er riktignok ned 2500 billetter fra snittet i fjor da Brann var i eliteserien. Brann har denne sesongen hatt mellom seks— og åtte tusen solgte billetter på hjemmekampene sine, med ett klart unntak:

16. mai var det stinn brakke i Bergen med over 17.000 mennesker på Stadion.

Ellers er det kanskje ikke så uventet at det er byene Trondheim, Oslo, Stavanger og Bergen som trekker mest folk på fotballkamper.