Her har Henok Goitom gjort 1-0 etter pasning fra norske Fredrik Brustad. Foto: Bildbyrån/Digitalsport
Kampen måtte stoppes i noen minutter etter at supporterne brukte bengalske lys. Foto: Digitalsport
Hammarby-supporternes tifo før kampen mot AIK på Friends Arena i Stockholm. Foto: Digitalsport
Tidligere AIK'er Ivan Turina ble hyllet før kampen. Foto: Bildbyrån/Digitalsport

41.630 tilskuere var samlet på Friends Arena for å se det første ligaoppgjøret mellom byrivalene AIK og Hammarby på fem år mandag. AIK gikk seirende ut av den duellen med 2-0, men det er den nyopprykkede byrivalen som er best når det gjelder tilskuere i Allsvenskan.

Etter sju serierunder, har laget fra Södermalm i Stockholm et tilskuersnitt på imponerende 27.681. Like bak følger byrivalen AIK, som var hjemmelag i mandagens kamp, med 23.381 mens Åge Hareides Malmö FF har i snitt 20.007 tilskuere på sine hjemmekamper denne sesongen.

Totalt har Allsvenskan hatt 565.227 tilskuere så langt i sesongen 2015. Et gjennomsnitt på 9863 tilskuere pr kamp. En enorm framgang fra kriseåret i 2010 hvor snittet lå på like over 6500 tilskuere, en nedgang på 1500 fra året før.

Her hjemme har eliteserien hatt 317.393 betalende tilskuere så langt i 2015 (seks serierunder, jour.anm.).

— Det er veldig motiverende tall å se, sier administrerende direktør i Norsk Toppfotball, Leif Øverland til Aftenposten.

— Men så må vi også se bak tallene. Superettan (svensk 1. divisjon, jour.anm.) har en nedgang på 50 prosent så langt denne sesongen, så Hammarby har mye å si. I tillegg har du de andre storbylagene i AIK, Djurgården og Malmö FF. Alle de fire storbylagene er i toppen og har en veldig drive for tiden, sier Øverland.

Flere på kamp i Norge

Men det er også lett å se seg blind på tallene. Snittforskjellen så langt på øverstenivå mellom nabolandene er på rundt 3500, men ser man utifra folketallene drar flere på kamp i Norge enn hos Söta Bror.

Les også: Tiskuerflukten fra eliteserien har stanset

Les også: Viking blør

— Jeg har regnet på det, og ut ifra folketallet så burde Allsvenskan hatt 20 prosent flere på sine kamper. Så vi ligger foran der. Og i sammenlignbare byer på 50.000 - 100.000 ligger vi langt foran, sier NTF-direktøren.

Han trekker fram Rosenborg og IFK Göteborg som et eksempel. Trondheim kommune har 185.000 innbyggere, mer enn 300.000 færre enn Göteborg. Men så langt i 2015 har Rosenborg (17.958) i snitt 4500 tilskuere flere på sine hjemmekamper enn IFK Göteborg (13.450).

— Jeg har snakket med mine kollegaer i Sverige, og den store trenden er at framgangen hovedsaklig har skjedd i storbyene. De sliter mer i de mindre byene, sier Øverland.

Forskjellig utvikling

Likevel er den svenske snuoperasjonen imponerende. For mens pila har pekt nedover her hjemme, har tilskuertallene økt siden 2010 i Allsvenskan. Mye takket være hardt arbeid mot vold på tribunene, tror Øverland.

— I Sverige har hooligans vært et stort problem som vi heldigvis har unngått her hjemme. I søndagens kamp var det for eksempel to stopp i kampen. Men de har jobbet knallhardt med det problemet og ser en lysning på det. De møtte en ny stor utfordring etter det tragiske dødsfallet i fjor, og etter det har arbeidet med sikkerhet fått et helt nytt fokus. Nå snakkes det positivt om kamper i Sverige, men også det er et storbyfenomen ifølge mine svenske kollegaer, sier Øverland.

I Norge nådde tilskuersnittet en topp i 2007 med et snitt på 10.516. Siden da har det gått jevnt nedover, inntil i fjor. Da kunne NTF melde om en økning på to prosent fra et snitt på 6 824 i 2013 til  6 965 i 2014.

— Tallene fra fjoråret er et lysglimt for oss som jobber med dette. Det viser at det flater seg ut, sier NTF-sjefen.

Positiv utvikling

I år fortsetter utviklingen å gå rett vei. Snittet så langt er på 6392, rundt 600 færre enn i fjor. Det kan forklares med at Brann, fjorårets nest største lag målt i antall tilskuere (11.985), nå spiller i 1. divisjon.

— Både eliteserien og 1. divisjon har gode tall, og TV-tallene er veldig bra. Så langt i år er det en økning på 26,1 prosent på TV-seerne. Og i snitt var det 342.000 som så Odd-Rosenborg på TV2 Zebra. Det er veldig gode tall, men det viktigste for oss er at det er flest mulig på tribunene. Der får vi en utfordring når ikke storbylagene hevder seg i toppen. Det gir utslag på tallene. Derfor er det veldig hyggelig at det har startet så bra på Lerkendal, sier Øverland, som roser jobben som klubber som RBK og Odd har gjort.

— Odd er ikke bare en klubb for Skien, men for hele Telemark. Og lokomotivet Rosenborg har gjort en veldig god jobb. I fjor var snittet på litt under 14.000. I år har de hatt to kamper med neste 20 000 på tribunene. Det skyldes hardt markedsarbeid.

Skal besøke Hammarby

NTF har også gjort grep for å snu den negative trenden, og Øverland ser virkningen av jobben som gjøres.

— Det viktigste for å trekke til seg tilskuere er at det er rimelige priser. At de er familievennlige så hele familien kan dra på kamp og at det er en fornuftig prising av sesongkort for de som bruker mange penger på fotballen. Før var det en trend om å snakke negativt om prisene på norsk fotball. Nå er den borte.

NTF legger også mye fokus på at klubbene må lære av hverandre.

— Ute på banen er de konkurrenter som kjemper om tre poeng, men når det gjelder arbeid utenfor banen er alle tjent med at det kommer tilskuere på kampene. Vi vil skape en arena for at klubbene kan dele kunnskap og hjelpe hverandre, sier Øverland.

Og det samme kan sies om nabolandet. NTF ser en del til svensk fotball, og ikke minst Hammarby, for å utvikle seg videre.

— Vi har hatt de svenske markedsføringslederne på våre samlinger og da har det gått mye i Hammarby. Det har gitt mye inspirasjon og vi skal snart på besøk til klubben for å lære enda mer, forteller NTF-direktøren.