Klar i sin sak: Marit Bjørgen mener barn og unge kan kjøpe brukt fremfor å bruke tusenvis av kroner på nytt langrennsutstyr. Foto: HÅVARD H. JENSEN

GRANÅSEN (adressa.no): Snaut to måneder før hun skal bli mamma for første gang møtte Marit Bjørgen Adresseavisen og flere andre medier i VM-anlegget i Granåsen. 35-åringen langer ut mot utstyrsjaget i langrennssporten i forbindelse med at et 50-talls idrettslag i helga, i samarbeid med Norges Skiforbund og Sparebank 1, retter fokus på å kjøpe brukt fremfor nytt utstyr. Fra og med helga vil det være bruktmarked for langrennsutstyr en rekke steder i landet.

Sko for 10000 kroner

— Jeg har sett mer og mer av det de siste årene. Nå er det 10 000 kroner for et par skøytesko. Det er helt toillat egentlig. Man trenger ikke sko til 10 000 kroner for å gå fort på ski, sier Bjørgen til Adresseavisen.

— Det er blitt et jag etter å ha det beste utstyret. I tillegg er det hysteri rundt skismurning. Det handler om å ha det beste pulveret for 12-13-åringer, og det synes jeg er gått litt over styr.

Bjørgen mener et marked for brukt langrennsutstyr kan føre til at flere unge fortsetter lengre med idretten.

— Det vil føre til at flere har mulighet til å kjøpe bra utstyr til en bra pris.

Vi besøkte gravide Bjørgen hjemme:

Hadde to par sko

— Hvordan var situasjonen for deg som 10-12-åring?

— Jeg hadde nok to par skisko, men jeg vant skøyterenn med klassiskski. Det viser at man ikke trenger å ha topp utstyr. Jeg hadde heller ikke skisko til 10 000 kroner. Uansett er det viktigste i den alderen at man har glede av det man gjør, og hvis man tar vare på utstyret så kan man bytte på det. Det viktigste er godt feste og bra glid, slik at man får en god skiopplevelse.

Marit Bjørgen har i løpet av sin eventyrlige karriere hentet hjem seks OL-gull og 14 VM-gull. Denne sesongen blir helt annerledes enn vanlig. Hun har termin rett før jul og skal bli mamma for første gang.

Fortsatt trener hun ei økt daglig.

En annerledes vinter

— Jeg er innstilt på at det blir en helt annerledes vinter. Det føles egentlig veldig greit. Så får vi se når konkurransene starter og jeg skal se på, hvordan det føles da. Så langt har det gått veldig bra. Nå er alt bonus den korte tiden som er igjen.

- Du er blant dem skifabrikanten Fischer fronter for å selge flest mulig ski. Nå slår du et slag for at barn og unge ikke skal kjøpe nytt og dyrt. Hva tenker du om det?

— For Fischer så handler det om å selge. Det blir uansett solgt ski, men her snakker vi om å at man kan dra nytte av hverandre i ung alder, slik at rekrutteringen blir bedre. Det viser at man ikke trenger topp utstyr og skisko til 10 000 kroner for å gå fort på ski, sier Bjørgen.