DIREKTE 17: FØLG SISTE RENN I HOPPUKA.

Jakub Janda og Janna Ahonen feiret at de kunne dele seieren i den 54. utgaven av Hoppuka.

— Den gangen, i 2006, var det ikke in å smile, sier Bertil Valderhaug i Aftenpodden sport.

HØR SISTE UTGAVE AV AFTENPODDEN SPORT:

Han er redaktør i sportsamarbeidet 100 % Sport, mellom Aftenposten og syv andre aviser, og er ukentlig i studio sammen med programleder Kjetil Flygind og Lars Tjærnås. Gjengen kommenterer ulike hendelser i sportens verden, og siden det i dag er finale i Hoppuka, valgte Valderhaug å kommentere det som skjedde for ti år siden.

Den gangen var han til stede som kommentator, og glemmer ikke den manglende gleden på seierspallen.

— Den var i den Hoppuka at Lars Bystøl vant i Innsbruck og var jublende glad på seierspallen. Da skrev jeg om at slike smilende vinnere er det hoppsporten trenger, sier han.

— Det var image for finske Janne Ahonen at han ikke smilte. Det så ut som om det var en trend å se sur ut, mens nå er det veldig blide, omgjengelige og smilende fyrer som viser glede over en seier. Det er slik hoppsporten trenger å fremstå. Det å ha forbilder som står der og ser ut som om de har spist en rå løk, ønsker ingen.

— Det var særpreget

— Det var slik spesielt Janne Ahonen opptrådte. Han smilte aldri noe særlig, minnes tidligere skihopper Espen Bredesen.

— Han var i boksen som NRK-kommentator og så mest de to på avstand.

— Jeg tror rett og slett det var typene som var slik. I dag føler publikum at idrettsglede er morsomt å se på, det at utøvere lykkes. Og de aktive vil gjerne vise sin glede for verden.

Nå NRK-pensjonist Arne Scheie tror kanskje det var skuffelsen som gjorde at Janda og Ahonen ikke trakk på smilebåndet.

— De likte ikke at de måtte dele seieren. Det er første og siste gang at det har skjedd i Hoppuka.

— Ahonen var jo aldri kjent for å glise, legger Scheie til.

- Det er annerledes i dag?

— Ja, og det skyldes at verden også har forandret seg. Jeg tenker på at utøverne er mye mer omgitt av media og sponsorer. Derfor må de aktive være blide for å få oppmerksomhet, og de må by på seg selv.