Før inneværende sesong avsluttet TV 2 sitt mangeårige samarbeid med Norges Håndballforbund, etter flere år med svake seertall. Det ukentlige TV-programmet HåndballXtra forsvant, det samme gjorde tilbudet om å se norske eliteseriekamper på nettplattformen Sumo.

Etter det Bergens Tidende erfarer trakk sumokampene i snitt rundt 200 unike brukere til hvert Grundigliga-oppgjør, etter fem serierunder med handballtv.com er det samme snittet i dag firedoblet. Det får Hein Barthold til å smile.

Sikter mot 4000 brukere

— De siste målingene viser at vi i snitt har 820 unike brukere inne på hver kamp. Og da i 43 minutter. Resten av tiden bruker våre seere på å svitsje over på andre kamper for å følge med litt der også, forklarer Norsk Topphåndballs (NTH) daglige leder.Han er overrasket over tallene.

— Ja, veldig. Interessen har bare økt og økt for hver runde. Vårt mål på sikt er 3.500-4000 unike brukere pr. kamp.

Da landets håndballinteresserte fulgte eliteserieoppgjørene direkte på TV 2 Sumo betalte man et par hundrelapper i måneden for å kunne logge inn. Det første året med handballtv.com er gratis.

— Og her ligger selvsagt mye av forklaringen på at vi i dag har langt flere seere enn under sumotiden. Vi har et lavterskeltilbud folk tydeligvis vil ha. Men utgangspunktet for å satse på en egen strømmetjeneste har vært klubbenes ønske om et større eierskap til sitt eget produkt. Så skal det heller ikke legges skjul på at TV 2 de siste årene har vært usikre på om de ville forlenge Sumo-avtalen med oss. Fordi dette samarbeidet har gitt dem relativt dyre produksjonskostnader, erkjenner Barthold.

OPPTUR: Norsk eliteseriehåndball har flere seere på nett enn den har hatt på flere år. Her fra lokaloppgjøret FyllingenBergen-Stord i september. Foto: Odd E. Nerbø

Nettplattformen koster Norsk Topphåndball rundt seks millioner kroner i investeringskostnader over tre år. Storparten av utgiftene tar medlemmene selv; det vil si klubbene. Landets 24 eliteserielag har forpliktet seg til å betale et årlig beløp på drøye 70.000 kroner – tilsvarende det de forpliktet seg til i Sumo-avtalen.

Vurderer å ta betalt neste sesong

Men rundt 1,7 millioner kroner inn pr. år dekker ikke alle kostnader. NTH sentralt må i avtaleperioden hente inn et millionbeløp gjennom beiling mot partnere som vil profilere seg med reklamesnutter i forbindelse med kamper på nettkanalen.

— Og det arbeidet starter nå.

- Hvorfor ikke før?

— Fordi vi må være sikre på at strømmetjenesten har de kvalitetene vi er ute etter. Vi hadde innkjøringsproblemer de første serierundene, blant annet med dårlig lyd og hakking. Det har vi dog fått ryddet opp i. Fremover skal vi løfte kvaliteten på sendingene ytterligere, for eksempel gjennom grafikk, repriser og flere kameraer i sving på de ulike arenaene.

Om nettkanalen forblir et gratisprodukt for dem som vil inn på pc-en og se håndballkamper, er Hein Barthold i tvil.

— Der er to veier å gå med henblikk på de kommende sesongene. Den ene er at vi etter hvert tar noen kroner pr. kamp eller døgn. Den andre er å få med flere samarbeidspartnere som vil bruke oss for å profilere seg. Og dermed øke inntektsnivået så mye at vi forblir en gratistjeneste. Dette trenger vi mer tid på å finne ut av.