Det var på mange måter Neil van Schalkwyk og hans firma Masincedane Sport som sørget for at hver eneste kamp under dette mesterskapet høres mest ut som en blanding av en F16 i rusegropa og en sint bisverm foret på høyoktan honning.

Alt om VM får du her:

Unplugged

Han fant ut at han kunne masseprodusere lyden av det tradisjonelle afrikanske instrumentet. Fargerike og gjerne produsert i Kina har vuvuzelaene sørget for å bli diskusjonstema nummer en under mesterskapet så langt.

Nå viser det seg at Neil van Schalkwyk også tjener penger på å selge hørselvernet som er laget for å holde vuvuzela-duren borte.

Det er den ideelle organisasjonen Uthango Social Investments som i samarbeid med van Schalkwyk, nå selger hørselvernet med det talende navnet Vuvuzela unPlugged på 14 parkeringsplasser og arenaer i Johannesburg og Cape Town.

Ifølge en pressemelding er Vuvuzela unPlugged konstruert ikke bare for å berge hørselen, men også å beholde den angivelig fine stemningen som vuvuzelaen skaper.

Mange protester

Når en ser bort fra fotballen er det summingen fra hundrevis av blåseinstrumenter som har vært det store VM-tema den første helgen med fotballfest fra Sør-Afrika. TV-selskap verden over får protester fra seerne og protestgrupper er dannet på Facebook.

Det har gått rykter om at FIFA vil forby instrumentet, men det er lite foreløpig som tyder på at et forbud er nært forestående.