— Norsk næringsliv står på fellesskapets side, sier sponsorrådgiver Jacob Lund.

Langrenn har aldri hatt større sponsorinntekter. Budsjettet er nå på nærmere 65 millioner kroner, og innen et år skal 70 millioner være passert. Sammenlignet med år 2006, er det mer enn en dobling.

Da gullkalven Petter Northug valgte sitt eget team, med Coop som sponsor, var det mange som trodde at han ville ta med seg sponsorer ut fra NSF. Det motsatte har skjedd.

- Mange fortalte oss at vi burde være redde, men vi har isteden opplevd massiv støtte, sier langrennssjef Åge Skinstad.

Alvorlig

Kommersiell leder Bernt Halvard Olderskog forteller at NSF var på tå hev:

- Vi tok situasjonen svært alvorlig og gikk umiddelbart ut til våre sponsorer. De ga unison oppslutning. I tillegg har vi tegnet nye avtaler.

Den ferskeste er Veidekke, som skal bruke seks millioner kroner over tre år.

— Vi går andre veien og støtter unge utøvere som arbeider hardt. Vi bruker ikke bare et merke i pannen på den beste, sier tidligere langrennsløper Grete Ingeborg Nykkelmo, som er kommunikasjonsdirektør i bedriften.

Unorsk

- Jeg tror at Skiforbundet har håndtert dette profesjonelt. Det var riktig å sjekke markedet etter en slik exit. Norsk næringsliv står på fellesskapets side, og vil gjerne støtte klubber, regioner og forbund, som legger grunnlaget. Når vinnerne går ut av fellesskapet, synes folk flest og næringslivet det er ugreit. Det Coop har gjort er unorsk, sier sponsorrådgiver Jacob Lund.

Valgte avtale

Da forhandlingene med utstyrsfabrikanten BJ (Bjørn Dæhlie) pågikk i vår, fikk bedriften vite at det var stor fare for at den største stjernen kunne forsvinne. Likevel ble en ny avtale tegnet.

Etter det Aftenposten erfarer er avtalen verdt 30 millioner kroner. Den forrige avtalen, med Swix, var på 10 millioner i kontanter og like mye i klær i året.

- Men det er vel lett for sponsorer å bli med i en OL-sesong. Hva skjer etter Sotsji?

— Det er mesterskap hele tiden. I 2015 er det VM i Falun, og det blir en folkefest som også sponsorene vil være med på, sier Skinstad.

— En del avtaler skal reforhandles denne vinteren, men mange av dagens kunder var tidlig ute og meldt at de blir med videre. Hovedargumentet er at man investerer i lag, ikke enkeltpersoner, og at langrenn har en unik posisjon man ønsker å bli assosiert med, sier Olderskog.

Langrenn er pr. i dag fullbooket med sponsorer på elitenivå.