SOLA/STAVANGER (Aftenbladet): Dette er helt nytt, og akkurat nå er det mye armer og bein, sier daglig leder i Sola Håndballklubb, John Harald Kåsen til Aftenbladet, og får følge av nestleder i Viking HK, Jane Isaksson.

Bakgrunnen for etableringen av handballtv.com er ønsket fra klubbene i eliteserien for kvinner og menn om å få et større eierskap i å utvikle sitt eget produkt og håndballen. 2. september lanseres handballtv.com, der målet er at alle eliteseriekamper og NM som ikke vises på tradisjonell tv, skal sendes på den nye kanalen.

  • Nå skal alle kunne følge sine klubber uansett hvor de spiller i Norge. Og vi skal lage et produkt som er bedre enn hva som tidligere er vist på nett-tv, sa Hein Barthold i Norsk Topphåndball da nyheten ble lansert.

En utgiftspost

Dette har kommet fort og brutalt på de lokale eliteklubbene, som jobber på høygir for å få til et opplegg.

  • Vi har allerede varslet Norsk Topphåndball om at vi ikke har kapasitet til å filme våre egne kamper, og har derfor bedt om hjelp fra deres produksjonsteam. Vi kan ikke gå i gang selv før dette er kvalitetssikret. For oss kommer nemlig dette i tillegg til de allerede hektiske forberedelsene av sesongen, som starter med hjemmekamp mot Tertnes 6. september, sier John Harald Kåsen i Sola HK.

Per nå ser han på denne tjenesten som en utgiftspost, og ikke noe som genererer inntekter. Samtidig opplyser Kåsen at Sola vil videreføre opplegget med å gi publikum gratis adgang til Åsenhallen også i eliteserien. I fjor hadde klubben et snitt på 543 tilskuere, mest i 1. divisjon for kvinner.

  • Vi har solgt hjemmekampene til samarbeidspartnere. De dekker inn det vi taper ved ikke å ta inngangspenger. Per nå er det bare kampen mot Larvik som er et lite usikkerhetsmoment. Vi har ikke helt bestemt oss for om det blir gratis adgang i sesongens mest attraktive hjemmekamp. Men det bærer nok den veien, tror Kåsen.

Muligheter på sikt

Nestleder Jane Isaksson i Viking er i utgangspunktet positiv til en egen håndballkanal.

— Ja, absolutt. Dette kan bli virkelig bra, og gir håndballen store muligheter på litt lengre sikt. Med de rette grepene vil vi kunne fremme håndballidretten, selge reklame og annonser og tjene penger på tjenesten. Men siden dette er helt nytt, har vi per nå ingen mulighet til selv å gjøre jobben med å produsere tv-sendingene. Vi er derfor i dialog med folk som kan slik produksjon, sier hun.

6 millioner

Det satses mye penger på håndball-tv. Norsk Topphåndball og klubbene investerer 6 millioner kroner over de kommende tre sesongene. Alt teknisk utstyr for produksjon kjøpes inn sentralt og sendes klubbene i eliteseriene. Det er meningen at opplæring skal gjøres sentralt før seriestart, og det vil filmes, produseres og kommenteres lokalt. Klubbene gis også anledning til å etablere samarbeid med lokal- og regionsaviser.

Norges Håndballforbund har avsluttet samarbeidet med TV 2. Aktørene har samarbeidet i fire år om å vise eliteseriekamper på TV 2 Sumo. Mye tyder derfor på at programmet HåndballXtra avvikles, men TV 2-sporten utelukker ikke at det kan komme en satsing på én toppkamp per uke på ordinært tv.