— At en stor internasjonal kommersiell aktør har fått rettighetene for OL er vel egentlig noe man lenge har sett at ville komme, sier Knut Helland. Han er medieviter ved UiB og har forsket mye på sport og medier.

Discovery Communications har kjøpt TV-rettighetene for OL TV i 50 land, deriblant Norge.

Tidligere har OL alltid blitt sendt på NRK eller TV 2, men vil fra 2018 sendes på TV Norge. Ifølge Helland er det vanskelig å spekulere i hvilke konsekvenser dette vil få for de andre kanalene. Men TV-seerene, tror Helland, vil merke ringvirkningene.

Det er utrolig hvor mange folk NRK klarer å stable inn i en produksjonsbuss. Her under ski-VM. Foto: TOR HØVIK

— Dette kommer til å merkes. Store sportsbegivenheter har alltid vært viktig for seeroppslutningen. I tillegg er sport en viktig del av den offentlige samtalen, folk ser på og snakker om de samme tingene. Dette rettighetskjøpet kan bety en forskyving i balansen mellom de ulike aktørene i TV- og mediemarkedet, sier Helland.

Kan tape seere

Alt i 2013 spekulerte ulike medievitere om NRK og TV 2 ville slå seg sammen for å stå sterkere rustet mot tøffere internasjonal konkurranse om sportsrettighetene. Om de to største norske TV-kanalene nå skulle velge å slå seg sammen for å kjøpe tilbake rettighetene etter 2024 vil de møte utfordringer, ifølge Helland.

— Det er klart at det vil være vanskelig å konkurrere med en så stor internasjonal aktør som Discovery, sier Helland.

- Tror du dette vil få noen betydning for hvor mange som ser OL?

— Det har vist seg tidligere at når TV-kanaler med mindre seeroppslutning har kjøpt fotballrettigheter har også interessen blitt mindre. Det blir spennende å se hvordan interessen blir påvirket i dette tilfellet, sier Helland, og legger til:

— Når TV Norge nå skal sende OL er det klart at de vil utnytte dette for det det er verdt. De vil nok ønske å vise seg som en fullverdig formidler av store sportsarrangement.

Medieverden i endring

Ifølge Helland blir store sportsbegivenheter stadig viktigere i utviklingen av mediemarkedet. Ifølge ham er det internasjonale oppkjøpet av OL-rettighetene et tegn i tiden.

— Sportsrettigheter er de store godbitene med stor attraksjonsverdi. Medieindustrien blir stadig mer internasjonal og koblingen mellom rettigheter, interesser og struktur blir sterkere, sier Helland.

Ifølge medieviteren brukes sportsrettigheter både til å opprettholde seertall og til å skape interaksjon mellom ulike medier.

— Nye medier, som internett og sosiale medier, knyttes stadig mer til de tradisjonelle mediene, sier Helland.