Mandag kom meldingen om at Discovery har sikret seg rettighetene til OL i 2018, 2020, 2022 og 2024, sammen med Eurosport. Prislappen: 1,3 milliarder euro, omtrent 11 milliiarder kroner.

De fire lekene det er snakk om er vinter-OL i Pyeongchang i 2018, sommer-OL i Tokyo i 2020, vinter-OL i 2022 og sommer-OL i 2024. I Norge er det TVNorge som blir OL-kanalen .

På en pressekonferanse i Sveits mandag ettermiddag, med over 100 journalister deltagende via telefon, forklarte IOC-sjefen Thomas Bach hva avtalen betyr for den olympiske familien.

— Dette er starten på en ny æra. Med lidenskap, kunnskap og erfaring, sa Thomas Bach.

Og fortsatte:

— Dette er en spennende dag for oss i IOC med rettighetene til Discovery og Eurosport. Vi mener dette er en perfekt match. Det er første gang ett selskap har kjøpt alle rettighetene i hele Europa. Avtalen handler om alle plattformer, Discovery er «gatekeeperen» for disse rettighetene. I 2018 og 2020 er ikke Frankrike og England inkludert, der har det blitt inngått egne avtaler tidligere. Russland er heller ikke med.

— IOC ser frem til dette partnerskapet. Discovery med sine evner og erfaring på kommunikasjonsbiten og Eurosport med sin erfaring fra OL, så når vi ut flere mennesker i Europa enn noen gang tidligere. Det er vi glade for. Slik sikrer vi at OL-verdiene og idretten ikke bare vises til det store sportspublikummet, vi når alle på hele kontinentet. Discovery har sagt ja til å vise dette på gratiskanaler, ikke bare på betal-tv. Det er vi veldig glade for, sier Bach.

7000 ansatte

David Zaslav, sjef for Discovery Communications, uttrykte sin glede over å få være en del av OL-familien.

— Dette er en spesiell dag for oss i Discovery og Eurosport. Vi ønsker OL-ringene hjertelig velkommen til oss. Vi gleder oss veldig til å være en del av OL det neste tiåret. Dette er en historisk avtale, som eksklusivt sikrer alle rettigheter på alle plattformer. Dette er en såkalt multiplattform-avtale. Vi satser ikke bare på TV, men på alle skjermer. Brukertilpasset dekning til det mest sportsinteresserte kontinentet i verden.

Discovery, med sine over 7000 ansatte verden over, er langt fremme teknologisk på kommunikasjonsbiten. Og deres planer for et digitalt OL, sjarmerte IOC.

— Dette er noe helt nytt. Nå får alle som vil følge OL alt på sin mobiltelefon, eller på andre digitale kanaler. Vi når ut til alle der de er, det gjorde dette veldig attraktivt for oss i IOC, sier president Bach.

Kan åpne for samarbeid

Etter planen vil noe av OL spres ut til aktører som har god erfaring med å sende OL på sine TV-kanaler. Der hvor det blir aktuelt med såkalte sub-lisenstakere, blir det et samarbeid mellom Discovery/Eurosport og den lokale aktøren.

— Vi har respekt for at mange aktører har sendt OL i sine kanaler tidligere, med stor suksess og kunnskap, og noen vil nok få sende noe også med denne avtalen. På sine åpne og gratis TV-kanaler. Det betyr at vi får muligheten til å sørge for at så mange som mulig av de 700 millionene innbyggerne i Europa får sett OL der de er. Enten gjennom vår avtale på våre plattformer eller via vårt samarbeid med andre aktører, sier David Zaslav i Discovery Communications.

I land hvor det tradisjonelt sett har vært allmennkringkasterne som har sendt OL, som for eksempel Norge og Tyskland, og Storbritannia (selv om BBC har rettighetene til OL i 2018 og 2020, red.anm.), vil det nå være Discovery som tar seg av det. De står fritt til å samarbeide med kringkastere uten at IOC legger seg opp i det.

Samarbeidets digitale sportsplattform på nett blir Eurosports nettsider. Discovery, i tillegg til å være sterke på kommunikasjon og distribusjon, er den største plattformen i verden når det kommer til betal-TV.