IOC annonserte i dag at Discovery Communcations har kjøpt OL-rettighetene fra 2018 til 2024 for en totalsum på 11,4 milliarder norske kroner.

Discovery eier blant annet Eurosport og TVNorge. De kanalene overtar dermed de norske OL-sendingene fra TV 2. — Dette er fantastiske nyheter for oss. De olympiske leker er og blir verdens største idrettsbegivenhet, og i Norge er jo vinter-OL større enn alt annet. Å forvalte disse rettighetene frem til 2024 er en drøm som går i oppfyllelse, sier Harald Strømme, sjef for TVNorge og Discovery Networks.

— Dette beviser at vi mener alvor med kjøpet av Eurosport, og at Discovery er langsiktig i sin tunge satsning på sport, legger han til.

NRK: - Pengene rår

TV 2 sendte OL i Sotsji og skal sende OL i Rio neste sommer. Tidligere er det NRK som har sendt OL på norske TV-skjermer.

Infosjef i TV 2, Jan Petter Dahl, sier til Aftenposten at kanalen sterkt ønsket å sende mer OL på sin plattform. Men det blir det ikke noe av.

— Vi så hvilken effekt vi fikk av Sotsji i fjor, og gleder oss til å sende fra Rio neste år, men vi ønsket oss disse rettighetene, også. Selvfølgelig gjorde vi det, sier Dahl.

Og fortsetter:

— Vi har jobbet sammen med NRK for å sikre oss rettighetene til fremtidige OL, men vi har ikke nådd frem. Vi ønsket å jobbe med et norsk initiativ, hvor de to allmennkringkasterne i Norge gikk sammen, i stedet er det Discovery med sine amerikanske eiere som har kjøpt OL-rettighetene for hele Europa. Store sportsrettigheter som OL vil alltid være interessante rettigheter, det jobbet vi godt for å sikre oss. Men vi nådde ikke opp, sier Dahl.

— Vi er naturligvis skuffet over at vi ikke nådde opp, sier sportssjef i NRK Rune Haug.

— Prisnivået har blitt alt for høyt for europeiske allmennkringkastere som NRK og TV2. Pengene rår, fortsetter Haug.

Alle plattformer

Rettighetene gjelder for både TV og alle andre plattformer, og for totalt 50 land i Europa.

Discovery har også forpliktet seg til å sende minst 200 timer gratis fra sommer-OL og 100 timer gratis fra vinter-OL, i tråd med retningslinjene fra IOC og lokale markeder.

Sjef for Discovery Communcations, David Zaslav, sier i en pressemelding at det er en historisk dag for Discovery, og at de er stolte over at de nå skal sende OL på sine kanaler.

– Denne langtidsavtalen med IOC bekrefter Eurosports posisjon som Europas ledende sportskringkaster, og vil styrke Eurosports tilstedeværelse på alle plattformer vesentlig. Med Eurosports stolte og lange tradisjon for å vise idrettsgrenene det konkurreres i under OL, er dette en perfekt match, både redaksjonelt og strategisk, sier David Zaslav, sjef for Discovery Communications i en pressemelding.

Sjef for Discovery Networks International, JB Perrette, legger til:

– Da vi tok over Eurosport for et år siden, påtok vi oss et langsiktig ansvar for å friske opp og styrke kanalen og merkevaren. Dette er et utrolig spennende skritt videre i denne prosessen. Eurosports unike kompetanse og evne til å levere OL til 50 land, på 20 språk, på flere ulike plattformer, er en viktig seier for alle som er glade i sport. Vi er både begeistret og ydmyke med tanke på å få samarbeide med en av verdens sterkeste merkevarer. Dette er en merkevare som passer perfekt med vårt eget selskaps-DNA – ønsket om å engasjere og inspirere mennesker samtidig som vi underholder, sier JB Perrette.

Skal styrke idrettssatingen verden over

IOC-president Thomas Bach er godt fornøyd med avtalen, og sier at inntektene fra kjøpssummen skal brukes til å styrke idrettsatsingen verden over.

– Denne avtalen sikrer bred dekning av de olympiske lekene over hele Europa, ikke minst på grunn av garantien om et omfattende gratistilbud i alle territorier. Discovery og Eurosport har med dette demonstrert en stor forpliktelse overfor de olympiske leker, de olympiske idrettsgrenene og den olympiske bevegelse. Inntektene fra denne langsiktige avtalen vil bli fordelt av IOC ut til den olympiske bevegelses arbeid med å styrke idrettssatsing verden over, sier IOC-president Thomas Bach.