CANCÚN: I hele vinter har Petter Northugs egen TV-kanal fulgt skistjernen rundt om på de fleste konkurranser.

Under den avsluttende touren i Canada kjøpte skistjernens kanal seg plass i intervjusonen, på lik linje med tradisjonelle medier. Dette ble tema da PR— og mediekomiteen i det internasjonale skiforbundet (FIS) hadde møte i Cancún i Mexico denne uken.

— Vi skal ta diskusjonen

— Det viktigste for meg er at vi skal ta denne diskusjonen, for den er ikke tatt. Jeg tror nesten noen i møterommet ble litt paffe da de hørte at Northugs TV-kanal kan kjøpe seg plass i intervjusonen, på lik linje med VG, Adressa og andre, sier skiforbundets kommunikasjonssjef Espen Graff til Adresseavisen.

Det overordnede temaet under møtet var den nye medietiden, med fokus på digitale og sosiale medier. Spørsmålet er hva FIS vil gjøre hvis flere utøvere velger å gjøre som Northug og ta med sin egen TV-kanal på konkurranser.

— Jeg tror ikke dette blir noe stort volum, i hvert fall ikke i langrenn. Men kanskje mer i alpint, sier Graff.

Selv er Norges Skiforbund opptatt av at på de arrangementene de har ansvar for, skal de tradisjonelle mediene ha førsteprioritet.

— Naturlig å trekke frem

— I FIS har vi snakket om ulike vinklinger på tilgang til utøvere, og hvordan man skal utnytte den fantastiske merkevaren som FIS-systemet har med alle sine utøvere. Da jeg og en annen representant trakk frem perspektivet om at de største profilene selv har mediehus, var det naturlig å komme med Northug-eksempelet, sier Graff og fortsetter:

— I forlengelsen av det viste jeg til at de hadde kjøpt plass i intervjusonen. Jeg var ikke negativ, men ville ta det frem som et konkret eksempel som det er helt avgjørende at FIS forholder seg til. En arbeidsgruppe skal videre diskutere om dette er en god løsning eller ikke.

Northugs manager Are Sørum Langås mener skistjernens TV-kanal har fungert bra denne sesongen.

— Det er noe Petter liker godt selv også, ved siden av langrennsbiten, sier Langås.

Planlegger å fortsette

— Har dere planer om å fortsette å på samme måte, ved for eksempel å kjøpe plass i intervjusoner på verdenscuprenn?

— I utgangspunktet kommer vi til å fortsette. Kanskje kommer det noen endringer, men det må vi komme tilbake til. Skal vi fortsette på samme måte må vi ta de mulighetene vi får, sier Langås, som poengterer at det er Globus Media og redaktør Anders Sæther som har ansvaret for TV-satsingen.

Han ser ikke at Northugs TV-kanal kan skape noen konflikt for FIS.

— Jeg tenker at dette er en fantastisk mulighet for langrennssporten. Det skaper ytterligere engasjement og oppmerksomhet, og forhåpentligvis bidrar det til å gjøre langrennssporten større, sier Langås.