— Situasjonen er alvorlig, sier styreleder Rune Venås i Ranheim fotball.

I sommer ble det kjent at den ene av Ranheims to samarbeidspartnere, Trønderenergi, halverer sponsorbudsjettet sitt.

— Vi har ikke råd til å bruke så mye midler på noe som ikke kan forsvares økonomisk, varslet konsernsjef Ståle Gjersvold da nyheten sprakk om at selskapet kutter støtten til Byåsen, Trondheims-Ørn, Kolstad og Ranheim.

Les også: Så stort blir hullet etter Trønderenergi

— Ikke tilstrekkelig verdi

Dermed forsvant i underkant av en million kroner for 1.-divisjonsklubben. Nå får klubben i fjæra et nytt sponsorslag i ansiktet. DNB rydder i sponsoratene sine, og trekker seg også ut av Ranheim.

Kutter støtte: DNB trekker seg ut av avtalen med Ranheim. – Avtalen med Ranheim gir oss ikke tilstrekkelig verdi, sier merkevare- og sponsordirektør i DNB Camilla Forberg. Foto: DNB

— Det stemmer at vi er på vei ut av avtalen med Ranheim. Bakgrunnen for det er at vi nå vurderer samtlige avtaler i hele Norge, og ser at avtalen med Ranheim ikke gir oss tilstrekkelig verdi. DNB har i dag for store kostnader knyttet til sponsing. Vi er ikke lenger en profilsponsor, men en sponsor som søker involvering og engasjement hos kundene våre. For å få til dette krever det at begge parter involverer seg og jobber mot samme mål, dette er nytt for oss i DNB og for mange av våre samarbeidspartnere. Det er ikke lenger sånn at vi signerer en kontrakt og lar den ligge i skuffen, vi og samarbeidspartner må legge ned tid i avtalen, da sier det seg selv at DNB ikke lenger kan ha alle de avtalene vi har hatt tidligere. - Vi har verken menneskelige eller økonomiske ressurser til å opprettholde det nivået på sponsingen som vi har ligget på de seneste årene, sier merkevare- og sponsordirektør Camilla Forberg.

Halve sponsorbudsjettet

Forberg ønsker ikke å kommentere størrelsen på samarbeidsavtalen med Ranheim, men styreleder Rune Venås letter litt på sløret.

— 1,5 millioner er det nok som ligger i de to kontraktene med Trønderenergi og DNB til sammen, sier Venås.

Etter det Adresseavisen forstår, er det i underkant av halvparten av pengene Ranheim henter inn fra sponsorer.

Sponsormangelen har tvunget Ranheim til å selge andeler av det nye tribunebygget – og derfor er heller ikke den økonomiske situasjonen akutt.

Ingen gode nyheter

Men det er ingen ønskesituasjon å måtte tære for hardt for tidlig på den skjulte økonomiske reserven som ligger i nybygget. Derfor er Ranheim nå på desperat jakt i sponsormarkedet.

— Vi er på tung leting, men så langt er det ingen gode nyheter på sponsorsiden. Vi har cirka tre måneder til seriestart på å skaffe oss de nødvendige sponsorkronene. Det er ikke krise i øyeblikket, men det er en krise dersom vi fortsatt står uten hovedsponsorer 1. april, sier Venås.