RANHEIM (adressa.no): Etter flere år med tæring etter næring, satser 1.divisjonsklubben for å kunne utnytte potensiale som kommer med nytt stadionanlegg i 2016. — Vi ønsker å ta næringslivets interesse for synlig verdiskaping på alvor. Derfor handler det om å få en ledelse med sterk markedsorientering. Vi har i mange år hatt lave utgifter, men også tilsvarende lave inntekter. Nå har det kommet til et punkt der vi ikke lenger må se på å bare kutte, men også se på å øke inntektene, sier styreleder Rune Venås til Adresseavisen.

Hatt dialog siden 2009

Derfor er Frank Lidahl hentet inn og går inn i en nyoppstartet rolle som klubbleder, der han tar over noen av oppgavene til dagens daglige leder. Omorganiseren iadministrasjonen gir klubblederen hovedansvaret, i en ledertrio bestående av daglig leder Ivar Anljot Sandvik og sportslig leder Stig Winsnes.

— Med mine arbeidsoppgaver har det ikke vært mulig å jobbe med langsiktige løsninger, det har handlet om uke til uke. Derfor er det flott at vi får inn Frank som kan ta seg av oppgavene rundt markedet, så kan jeg ha økt fokus på administrasjon og aktivitet. Jeg gleder meg til å lære av ham, sier Ivar Arnljot Sandvik.

Frank Lidahl har en fortid som lokalsamfunnsutvikler på Kolstad, før han i 2009 ble salgssjef i Odds Ballklubb. De siste årene har han vært markedssjef i Sandefjord Fotball, men vender nå hjem for å komme nærmere familien i Trondheim. Det er ikke tilfeldig at han havnet i Ranheim.

— Da jeg reiste sørover i 2009 hadde jeg ikke rukket å komme til Klett før Stig Winsnes ringte og spurte om når jeg kom hjem. Det har vært dialog hele veien og det klaffet nå når jeg har bestemt meg for å komme hjem, sier Lidahl

— Vi har sett den utviklingen han har hatt på bydelen i Kolstad og ønsket å få ham hit for å gjøre samme type jobben i denne siden av byen. Frank passer modellen vår og kan komme inn for å styrke klubbens strategiarbeid, for å få frem våre forankrede verdier, sier Stig Winsnes.

Ny stadion, nye muligheter

Hovedmålet er å skape vekst og dra nytte av nye stadionfasiliteter ovenfor både potensielle og eksisterendesamarbeidspartnere. Det etter en høst der debatten rundt trøndersk idrett har stort sett handlet om store aktører som trekker seg ut av toppidretten – med Trønderenergi som avslutter støtten til klubber som Ranheim.

— Hvis vi sier det er tøft og utfordrende i sponsormarkedet, så blir det tøft. Men hvis vi hele tiden jobber mot markedet og tilpasser oss, er det store muligheter for å skaffe samarbeidspartnere, sier Lidahl og fortsetter:

— Det eneste det handler om, er hard arbeid over tid. Jeg er ingen stor lyriker, men mener at Thor Heyerdahl sa at han aldri hadde sett noen grenser – de finnes i menneskers bevissthet. Det er tøft og det koster, men det er mulig. Da får Ranheim være den klubben som viser at det er mulig, sier Lidahl.

- Sponsorene må føle de får igjen noe

38-åringens hovedoppgave blir dermed å pleie eksisterende kunder, i tillegg til å gi Ranheim nye ben å stå på i sponsorjakten.

— Det er ulike motivasjoner for å være sponsor. Først og fremst handler det om merkevaren og de assosiasjoner som finnes med Ranheim. Dernest har du mennesker som etterlever dette, da vekker du det emosjonelle. Så handler det om de rasjonelle grunnene til å være sponsor. Det handler om at av å være synlig sammen med oss, noen vil skape opplevelser, noen ønsker å utvikle forretningen sin gjennom Ranheim og andre ønsker å knytte seg opp gjennom samfunnsengasjement. Vår oppgave blir å skreddersy slik at aktørene kan føle at de får igjen noe, sier Lidahl.

NB!Lidahl fortsetter som markedssjef i Sandefjord ut sesongen 2015 og tiltrer sin nye stilling i månedsskiftet mellom november og desember.