STAVANGER (aftenbladet): Onsdag rullet Viking ut kampanjen «Eg bryr meg» på egne nettsider og sosiale medier.

Bakgrunnen for innsamlingsaksjonen er klubbens økonomiske situasjon. Da det for noen uker siden ble kjent at Viking hadde havnet i rød sone og under overvåking av fotballforbundet, fikk Viking flere henvendelser fra folk som lurte på hvordan de kunne hjelpe.

— Det kom både eposter og telefoner fra folk som ville bidra og lurte på hvordan de kunne gjøre det. Vi har hentet inspirasjon fra Storhamars nettside hvor de gjorde det samme for ikke lenge siden, sier konstituert direktør Henning Johannessen til Aftenbladet.

- Er det litt spesielt at aksjeselskap som tidligere har betalt utbytte til eierne gjør dette?

— Jeg skjønner hvor du vil hen, men dette må ikke oppfattes som tigging. Her er det folk som har bedt om å få støtte laget. Vi har nå gitt dem muligheten til det. Pengene går til driften av elitesatsingen vår. Vi har heller ikke satt noe mål om beløp vi håper å få inn, svarer Johannessen.

Jonevret ga 900 kroner

På nettsiden kan privatpersoner og bedrifter betale inn fra 300 kroner og oppover. Blant annet har flere av de ansatte i Viking, inkludert Kjell Jonevret, gitt sine bidra til egen arbeidsgiver.

Jonevret har betalt inn 900 kroner. Mediesjef Ole J. Askeland har tatt opp lommeboken to ganger og gitt 600 kroner. Egil Østenstad og Kjartan Salvesen har også bidratt.

I løpet av en drøy time hadde det kommet inn rundt 50.000 kroner til klubben. På nettsiden står også alle navnene på privatpersonene og bedriftene som har gitt Viking sin støtte.

— Responsen er helt fantastisk. Den varmer hjertet langt ned i roten, sier Johannessen.