Andreas Bakkerud var innom de fleste sinnsstemninger i løpet av fjorårets VM-sesong i rallycross. 23-åringen vant to av de tolv rundene, og ble nummer to hele tre ganger. Samtidig hadde han midtveis i sesongen en rekke på fire runder uten å komme til finalen.

Svikten fra juli til september gjorde at han var sjanseløs på VM-tittelen da mesterskapet gikk inn i den avgjørende fasen. Kanskje ikke så rart at det først og fremst er én ting Bakkerud har fått beskjed om at han må forbedre av teamet Olsbergs MSE: stabiliteten.

I starten av 2014 skrev Bakkerud under på en toårskontrakt med det svenske teamet. Bergenseren bør helst gjøre det bedre enn i fjor for at han skal få tilbud om kontraktsforlengelse.

Press

— Sesongen bør i hvert fall ikke bli så mye dårligere. Vi har hatt møter om dette, og det er klart at teamet har forventninger om at jeg skal bli en jevnere utøver. Jeg tok nest flest enkeltseirer i fjor, og ledet VM en stund, men fikk en downperiode om sommeren. Teamet har mange yngre sjåfører som kommer bakfra og er ute etter min plass, sier Bakkerud.

- Kjenner du et press?

— Motorsporten er hard og brutal, men jeg liker å ha press på meg. Og jeg føler meg ganske sikker på at jeg skal klare å forbedre meg. Jeg er veldig interessert i å skrive en avtale for flere år, og håper å få den på plass før september.

Mange bulker

Jan Tore Brustad, Bakkeruds manager, sier ønsket er å fortsette i Olsbergs MSE også etter årets sesong.

— Som i all kontraktsbasert sport må vi arbeide for et godt sportslig resultat denne sesongen. Vi har ikke fokus på 2016 ennå, men intensjonen er fortsette i sporet vi er på. Ofte er det langvarige relasjoner som gir resultater, sier Brustad.

Ved siden av å bli mer stabil resultatmessig, har Olsbergs MSE gitt beskjed om at de ønsker færre skader på Bakkeruds bil i 2015. Hans Ford Fiesta ST måtte tåle uforholdsmessig mange smeller i løpet av fjoråret.

— Jeg fikk noen unødvendige bulker på bilen, som kostet en del penger. Det handlet om måten jeg kjørte på. Jeg har hele tiden villet skynde meg, men noen ganger kan det være en fordel å ta det litt roligere, sier Bakkerud.

Kjører på is

I vinter deltar han i den svenske løpsserien "Rally X on Ice", der han får testet seg under forhold han ikke er noen ekspert på.

— Jeg har ikke hengt med de beste, men har lært mye som jeg håper å ta med meg til VM-sesongen. Min bakgrunn fra gokart gjør at jeg er myk i kjørestilen, med rolige rørelser på rattet. På is blir det mer herjing, og det er på det området Petter (Solberg, fjorårets verdensmester, red.anm.) er så god. På flere av VM-banene blir det mange vendinger og annerledes svinger, sik at man må ha bedre generell bilkontroll, sier Bakkerud.

Før 2014-sesongen gikk han høyt ut og sa rett ut at målet var å bli verdensmester. Nå er han mer forbeholden.

— Jeg går inn til denne sesongen med litt mer senkede skuldre, og skal jobbe med tingene jeg har snakket med teamet om. Man kan ikke vinne et mesterskap hvis man vinner enkeltløp, men gjør det dårlig i resten. Jeg vil kjøre mer med innsiden av hodet. Selvsagt ønsker jeg å bli verdensmester, men om det skjer i år eller om fire år, tør jeg ikke si.

FAKTA

Andreas Bakkerud

Født: 10. oktober 1991. Kommer fra: Morvik i Åsane.

Sport: Rallycross, Supercars-klassen.

Team: Ford Olsbergs MSE.