Det som i fjor var et europamesterskap i rallycross er i år utvidet til et verdensmesterskap. Ti av tolv løp kjøres likevel i Europa, men den avsluttende runden siste helgen i november kjøres i argentinske San Luis. For Andreas Bakkerud betyr det at logistikken må planlegges mer nøye enn noen gang.

Bilen hans er allerede på god vei. Sammen med resten av bilene i VM-sirkuset ble den fraktet fra Tyrkia, der den forrige runden fant sted for en måned siden.

— Vi hadde 24 timer fra finalen var over til bilen skulle fraktes med båt fra Tyrkia til Italia. Derfor var det viktig at bilen ikke hadde store skader som måtte repareres. Den ble sendt i toppstand til Italia, før den ble transportert videre til Rotterdam, forteller Jan Tore Brustad, Bakkeruds manager.

- Bygger overskudd på fly

I den nederlandske havnebyen ble bilen stående noen dager før den ble lastet ombord i en båt som satte kursen for Buenos Aires. Fraktskipet ankommer den argentinske hovedstaden i disse dager. Derfra skal bilen kjøres videre til San Luis midt inne i landet.

— Det er en utfordring å få med alt. I tillegg til en container med bilen til Andreas og lagkamerat Reinis Nitiss, har vi en mindre container med reservedeler, dekk og annet utstyr, sier Brustad.

Også for Bakkerud og manageren blir reisen av det kompliserte slaget. Totalt sett tar ferden 30 timer, med tre flybytter og bytte av flyplass i Buenos Aires. De er fremme onsdag 26. november, runden kjøres fredag og lørdag samme uke.

- Et problem, Bakkerud?

— Nei, jeg har etter hvert god erfaring med lange reiser, og har lært meg hva som skal til for at turen skal gå lettere: god musikk på øret og skikkelig mat, i stedet for flymaten du får servert. Det positive med å fly langt er at man får en veldig rolig dag, noe som bygger overskudd. Og er det noe jeg faktisk kunne vært bedre på i år, er det å bygge overskudd før konkurransene. Det som er felles for løpene jeg har vunnet, er at jeg har hatt veldig rolige dager i forkant, sier Bakkerud.

For variabel

Før sesongen gikk han offensivt ut og slo fast at målet var å bli den aller første verdensmesteren i rallycross. Før finalerunden er det allerede klart at det er Petter Solberg som får den tittelen på merittlisten. Men det er fremdeles mye å kjøre om for Bakkerud, som kan komme på pallen sammenlagt. Vel så viktig er teammesterskapet, der Olsbergs MSE Ford ligger på andreplass. Med gode prestasjoner av Bakkerud og Nitiss i San Luis kan de fort vinne sammenlagt.

— Vi er bare fire poeng bak førsteplassen, og det er mulig å plukke over 50 poeng i Argentina, sier Bakkerud.

— Økonomisk er det teamet sine sponsorer som utgjør en forskjell, det er der millionbeløpene legges inn. Selv om førermesterskapet er det største, betyr teammesterskapet mye for sponsorene. Ford har ikke hatt en verdensmester i motorsport på over ti år, sier Brustad.

Bakkerud har vunnet to av de elleve VM-rundene som er kjørt, i tillegg til tre andreplasser. Problemet har vært at det har gått skikkelig dårlig når det først har gått dårlig.

— Jeg er jo litt skuffet for at jeg ikke klarer å vinne sammenlagt, men dette året har lært meg mye som jeg tar med videre, sier 23-åringen.

Andreas Bakkerud

Født: 10. oktober 1991. Kommer fra: Morvik i Åsane.

Sport: Rallycross, Supercars-klassen.

Team: Ford Olsbergs MSE