OSLO (adressa.no): Petter Northug lanserte i høst sin egen TV-kanal Northug-TV, som senere byttet navn til SkirkusTV. I vinter har en reporter fulgt Northug svært tett og publisert saker fra skistjernens liv jevnlig.

— Jeg synes det er artig. Det er på en måte veldig enkelt for meg. Jeg er ikke glad i å skrive, så her formidler vi det ganske enkelt og fort gjennom video. Jeg tror folk setter pris på live-bilder. De er glade i dagligdagse ting. Vi synes det er interessant å holde på med dette, forteller Northug til Adresseavisen, etter han lørdag gikk inn til 6. plass i den blytunge femmila i Holmenkollen.

LES OGSÅ:

Vil ikke sitte rolig

Etter å gått gjennom den ordinære pressesonen, ble han intervjuet av sin egen TV-kanal.

Kommunikasjonssjef Espen Graff i Norges Skiforbund følger endringene i mediebildet nøye. Overfor Adresseavisen gjør han det klart at skiforbundet ikke akter sitte rolig mens enkeltutøvere utvikler sine egne konsepter.

— Det jeg kan være åpen på er at vi har sett og diskuterer stadig i hvilken grad vi kan utnytte bedre at vi faktisk har noen av verdens største skiprofiler. Det er selvfølgelig en diskusjon som handler om at vi kanskje bør forvalte innholdet bedre, ikke minst på sosiale medier, sier Graff og fortsetter:

- Ikke imot privat satsing

— Vi har ikke noe imot at våre utøvere har private satsinger, men samtidig ser vi at vi kanskje i enda større grad også burde ha gode løsninger på innholdet, selv om vi har det i noen grad på sosiale medier.

Graff gjør det klart at skiforbundet ønsker å satse sterkere på sitt eget TV-konsept «Ski-TV».

— Vi diskuterer mange løsninger, ikke minst knyttet til ski-TV-konseptet. Det kommer vi til å satse mer på fremover enn vi har gjort. Vi er veldig ydmyke på at mange utøvere allerede har vært flinke en god stund på egen hånd, uten hjelp fra skiforbundet. Vi er opptatt av hvordan vi kan lage et godt kommersielt innhold, uten at det er i konflikt med det utøverne allerede har.

FLERE SAKER FRA HOLMENKOLLEN:

— Ikke diskutert Northug-TV

Den tidligere NRK-profilen er forsiktig med å si så mye om Northugs TV-konsept.

— Vi har ikke diskutert Northug-TV konkret overhodet, men det som vi har diskutert i ulike sammenhenger, når vi ser på vår virksomhet på digitale plattformer, er i hvilken grad vi kunne ha fått mer samarbeid med enkeltutøvere, som både kunne gagne skiforbundet og utøverne selv, sier Graff.

— For oss er det et samspill. Ta for eksempel Aksel Lund Svindal, som har masse følgere internasjonalt. Vi vil selvfølgelig ikke ødelegge for det.

— Kan det være aktuelt å samle landslagsutøverne i et egen konsept?

— Vi diskuterer mange ulike løsninger, sier Graff.

Northug varsler økt satsing

Petter Northug varsler økt satsing fremover på sin egen TV-kanal.

— Vi kommer til å satse på dette, det gjør vi definitivt. Vi har funnet en bra mal og så ser vi hele tiden på forbedringer, hvordan vi kan bli både større og bedre.

— Kan det være aktuelt for deg å bidra til forbundets satsing, så lenge du er en del av landslaget?

— Jeg kan være med å bidra, men de har fått en tøff konkurrent nå, sier han med et smil.

- Veldig gode seertall

Northugs manager Are Sørum Langås har ingen konkrete tall å komme med når det gjelder antall seere for Northugs TV-kanal, men sier at det rapporteres om veldig gode seertall for skistjernens Skirkus-TV så langt.

Graff sier, på generelt grunnlag, at forbundet ikke vil legge noen begrensninger knyttet til enkeltutøvere når det gjelder privat TV-satsing.

— Så lenge det ikke er i konflikt med markedsrettighetene og de avtale de har til Norges Skiforbund, poengterer han.