Nytt år, nye smil på Tjensvoll.

I en tid der de fleste idrettslag ikke akkurat gleder seg til å legge frem sine regnskapstall, er det en opplagt Kjetil Bøe som tar i mot Aftenbladet denne mandagsettermiddagen i DNB Arena. Han smiler, ler, forklarer og poengterer.

Det er mars, tall skal presenteres og nok en gang er det fint å være daglig leder i Stavanger Oilers.

— Høyere inntekt og lavere kostnader. Enkelt og greit. Det er sponsorinntektene som drar lasset, oppsummerer Bøe når han forklarer årsaken til at millionene fortsetter å rulle inn på bankkontoen til den tredoble norgesmesteren.

2014 inneholdt ikke bare sportslig suksess med NM-gull og gode prestasjoner i Champions Hockey League. Det ga også millionoverskudd for tredje året på rad og bidro dermed til å øke det gedigne, økonomiske spranget som har vokst frem mellom Oilers og de andre klubbene i eliteserien.

Rekordras

Da Aftenbladet mandag ettermiddag fikk innsyn i regnskapstallene for fjoråret, viste disse at Norges største hockeyklubb fikk et 2014-resultat på i overkant av 3,5 millioner kroner før skatt. Samtidig omsatte Oilers for 96 millioner kroner – opp fra 88 millioner i 2013. Begge deler er naturligvis ny rekord.

— Sponsorinntektene økte fra 34 millioner i 2013 til 40 millioner i 2014. Samtidig økte også billettinntektene med 2,5 millioner. Vi er blitt flinkere på kostnadssiden. Vi har fått bedre rutiner, ting er satt i system og er mer strømlinjeformet. Alt dette bidrar til at totalen blir positiv, sier Kjetil Bøe.

Hvis vi slår sammen tallene for 2012, 2013 og 2014 – altså årene i DNB Arena – viser disse at Oilers har hatt et samlet resultat før skatt på 7,6 millioner kroner de siste tre årene. Det er ingen andre norske hockeyklubber – eller fotballklubber for den saks skyld – i nærheten av å matche. Samtidig har den tredoble norgesmesteren investert 16 millioner kroner i den nye arenaen etter at den åpnet dørene høsten 2012, 14 av disse millionene er ført på drift.

2015-budsjettet

Likevel. Millionoverskudd til tross. Det blir ikke noen utbyttefest denne gangen heller. Alt handler om å bygge en klubb som står rustet for dagene og årene som kommer. Overskuddet fra 2014 settes rett inn i banken slik at likviditeten styrkes.

— Vi vet at det vil komme tøffere tider. Da er det viktig at vi vet hvor vi eventuelt kan kutte kostnader når vi møter motgang. Situasjonen kan endre seg, det vet vi, og de utfordringene jobber vi med å møte. Folk må ikke glemme at vi har 20–25 millioner kroner i faste utgifter knyttet til DNB Arena. Vi må ha store inntekter for at det skal gå rundt, sier Bøe.

- Hvordan ser budsjettet ut for 2015?

— Det er nesten identisk med budsjettet vi hadde i 2014. Vi ser for oss at inntektene vil være på samme nivå og at vi skal ha en liten reduksjon på kostnadssiden. Dette betyr for eksempel at det ikke settes av mer penger til spillerlønninger denne gangen. De siste årene har vi økt denne posten med noen millioner hver sesong. Det gjør vi ikke nå.

FAKTA

2014 i DNB Arena

Events: Totalt 43 – fordelt på 36 Oilers-kamper, tre landskamper, tre konserter og Zuccarello All Star Game.

Besøkende: 170.000. Salg: Omsatte for 18 millioner i kiosker, barer, restaurant og klubbshop.

Strømregning: 2,5 millioner kroner.