KRISTIANSAND: — Det er mange døgnfluer i bilpleiebransjen. En statistikk jeg leste viste at gjennomsnittlig levealder for firmaer i bransjen er fire år, sier produksjonssjef i CarShine, Bernhard Roland, til Fædrelandsvennen.
Selv har bilpleiefirmaet holdt det gående siden april 1996 da Jan Petter Hannaas, som fortsatt er hovedaksjonær, etablerte CarShine.
Slik stemmer du
Jubler for strenge krav
— Mange aktører i bransjen vår havner i media fordi de ikke har alt på stell. Bilpleie er ikke en beskyttet tittel, og du
trenger ikke mer enn ei vaskebøtte og en svamp for å starte opp. At offentlige myndigheter stiller krav til bransjen er noe vi jubler for, sier Roland.
Vasking, polering og rens har allerede pågått i tre timer da Fædrelandsvennens utsendte møter opp i bilpleielokalene i Sørlandsparken klokka ni. Tidligere i år utvidet nemlig CarShine åpningstidene fra vanlig kontortid, 8 til 4, til nær det dobbelte, 6 til 21. ## Omsetningsvekst
— Foreløpig ligger vi an til en omsetningsvekst på 30 prosent sammenlignet med fjoråret og forventer 8000 biler innom lokalene i løpet av året. Vi har økt salget mot privatmarkedet og bilforhandlerne har også solgt bra, noe som igjen drypper på oss, forteller Roland, som går inn i høysesongen for bilpleie.
— Høsten og våren er høysesong for vår del. Da skal enten kundene gjøre seg klare for vinter eller sommer, noe som gjerne betyr vask, polering eller annen behandling av bilen, sier produksjonssjefen.
Kundegrupper
Omsetningsmessig står privatkunder og bedriftskunder for en like stor del av omsetningen til CarShine.
— Vi har sju av byens bilforhandlere som kunder. To av våre ansatte jobber fulltid med å hente, levere og kontrollere biler vi behandler for våre kunder. Og da er det typisk innbyttebiler som forhandlerne vil shine opp før de skal videreselge dem, forteller Roland og legger til at det i snitt hentes og leveres rundt 25- 30 biler på en vanlig dag.
Teknologi
CarShine satser også på å være i forkant i bruk av teknologi.— Ipad brukes mye i logging og registrering av arbeidet. Så har vi også et oppegående kundesystem som følger opp våre kunder på samme vis som tannlegen med jevnlig innkalling til timer og behandlinger. Systemet vi har utviklet leies for øvrig ut til andre konkurrenter i bransjen, forteller Roland.
Miljø
Miljø er et annet fokusområde for bilpleiefirmaet.
— Vi ble i 2002 miljøfyrtårnsertifisert som den første bilpleiebedriften i landet. I tretten år var vi alene om dette, men har nå heldigvis fått to andre bransjekollegaer utenfor landsdelen med på laget, sier Roland om sertifiseringen som dokumenterer miljøinnsats og samfunnsansvar hos innehaverne.
Flerkulturelt
Totalt jobber det 17 ansatte i CarShine, hvorav tre kvinner.
— Det kunne vært flere, men vi er godt fornøyde med de tre vi har. De tilfører en tradisjonelt sett mannsdominert bransje mye positivt.
En av dem er for øvrig salgs- og markedssjef hos oss, noe jeg tror vi er først ute med blant bilpleiefirmaer i Norge, sier Roland, som legger til at CarShine også er en flerkulturell arbeidsplass med sju polakker og to palestinere blant de 17 ansatte.
Les om kvartfinalemotstanderen Norgesplaster:
Produserer alt som klistrer seg til hud
Ville stemt på Dyreparken
— Som trebarnsfar tilbringer jeg mye tid i Dyreparken og er imponert over det arbeidet de gjør. Skal jeg ønske
noen andre enn oss selv seieren, måtte det være dem.
Slik svarer Bernhard Roland i CarShine på spørsmålet om hvilken bedrift som ville ha fått hans stemme, om ikke det skulle være dem selv.
— De slår stadig nye rekorder og gjør definitivt mye riktig. Så gjør det selvsagt ikke noe at de også er fornøyde kunder av oss, sier Roland og smiler lurt.
Juryens vurdering
Jostein Håland, KPMG, om økonomi:
Anna Gunningberg, Trainee Sør, om forretningsidé: