8000 biler skal i løpet av 2016 ha rullet gjennom CarShines lokaler i Sørlandsparken i løpet av 2016 for vask, polering eller annen behandling. Produksjonssjef Bernhard Roland (til venstre) viser oss rundt hallen der Lars Lunde er i ferd med å rengjøre en bil innvendig. Foto: Reidar Kollstad
Misiuro Arkadiusz, eller Arek blant kollegaer, er i ferd med å lakkbehandle en bil. Arek er en av sju polakker i bedriften. Foto: Reidar Kollstad
Lars Lunde er i sin første uke som ansatt i CarShine. Her er han i ferd med å rengjøre en bil innvendig. Foto: Reidar Kollstad
Lars Lunde er i sin første uke som ansatt i CarShine. Her er han i ferd med å rengjøre en bil innvendig. Foto: Reidar Kollstad
CarShine holder til i Sørlandsparken. Foto: Reidar Kollstad
Produksjonssjef Bernhard Roland i CarShine. Foto: Reidar Kollstad
Anna Gunningberg, Trainee Sør. Foto: Kjartan Bjelland
Jostein Håland, KPMG. Foto: Kjartan Bjelland

KRISTIANSAND: — Det er mange døgnfluer i bilpleiebransjen. En statistikk jeg leste viste at gjennomsnittlig levealder for firmaer i bransjen er fire år, sier produksjonssjef i CarShine, Bernhard Roland, til Fædrelandsvennen.

Selv har bilpleiefirmaet holdt det gående siden april 1996 da Jan Petter Hannaas, som fortsatt er hovedaksjonær, etablerte CarShine.

Jubler for strenge krav

— Mange aktører i bransjen vår havner i media fordi de ikke har alt på stell. Bilpleie er ikke en beskyttet tittel, og du

8000 biler skal i løpet av 2016 ha rullet gjennom CarShines lokaler i Sørlandsparken i løpet av 2016 for vask, polering eller annen behandling. Produksjonssjef Bernhard Roland (til venstre) viser oss rundt hallen der Lars Lunde er i ferd med å rengjøre en bil innvendig. Foto: Reidar Kollstad

trenger ikke mer enn ei vaskebøtte og en svamp for å starte opp. At offentlige myndigheter stiller krav til bransjen er noe vi jubler for, sier Roland.

Vasking, polering og rens har allerede pågått i tre timer da Fædrelandsvennens utsendte møter opp i bilpleielokalene i Sørlandsparken klokka ni. Tidligere i år utvidet nemlig CarShine åpningstidene fra vanlig kontortid, 8 til 4, til nær det dobbelte, 6 til 21. ## Omsetningsvekst

— Foreløpig ligger vi an til en omsetningsvekst på 30 prosent sammenlignet med fjoråret og forventer 8000 biler innom lokalene i løpet av året. Vi har økt salget mot privatmarkedet og bilforhandlerne har også solgt bra, noe som igjen drypper på oss, forteller Roland, som går inn i høysesongen for bilpleie.

Lars Lunde er i sin første uke som ansatt i CarShine. Her er han i ferd med å rengjøre en bil innvendig. Foto: Reidar Kollstad

— Høsten og våren er høysesong for vår del. Da skal enten kundene gjøre seg klare for vinter eller sommer, noe som gjerne betyr vask, polering eller annen behandling av bilen, sier produksjonssjefen.

Kundegrupper

Omsetningsmessig står privatkunder og bedriftskunder for en like stor del av omsetningen til CarShine.

— Vi har sju av byens bilforhandlere som kunder. To av våre ansatte jobber fulltid med å hente, levere og kontrollere biler vi behandler for våre kunder. Og da er det typisk innbyttebiler som forhandlerne vil shine opp før de skal videreselge dem, forteller Roland og legger til at det i snitt hentes og leveres rundt 25- 30 biler på en vanlig dag.

Teknologi

CarShine holder til i Sørlandsparken. Foto: Reidar Kollstad

CarShine satser også på å være i forkant i bruk av teknologi.— Ipad brukes mye i logging og registrering av arbeidet. Så har vi også et oppegående kundesystem som følger opp våre kunder på samme vis som tannlegen med jevnlig innkalling til timer og behandlinger. Systemet vi har utviklet leies for øvrig ut til andre konkurrenter i bransjen, forteller Roland.

Miljø

Miljø er et annet fokusområde for bilpleiefirmaet.

— Vi ble i 2002 miljøfyrtårnsertifisert som den første bilpleiebedriften i landet. I tretten år var vi alene om dette, men har nå heldigvis fått to andre bransjekollegaer utenfor landsdelen med på laget, sier Roland om sertifiseringen som dokumenterer miljøinnsats og samfunnsansvar hos innehaverne.

Misiuro Arkadiusz, eller Arek blant kollegaer, er i ferd med å lakkbehandle en bil. Arek er en av sju polakker i bedriften. Foto: Reidar Kollstad

Flerkulturelt

Totalt jobber det 17 ansatte i CarShine, hvorav tre kvinner.

— Det kunne vært flere, men vi er godt fornøyde med de tre vi har. De tilfører en tradisjonelt sett mannsdominert bransje mye positivt.

En av dem er for øvrig salgs- og markedssjef hos oss, noe jeg tror vi er først ute med blant bilpleiefirmaer i Norge, sier Roland, som legger til at CarShine også er en flerkulturell arbeidsplass med sju polakker og to palestinere blant de 17 ansatte.

Les om kvartfinalemotstanderen Norgesplaster:

Ville stemt på Dyreparken

— Som trebarnsfar tilbringer jeg mye tid i Dyreparken og er imponert over det arbeidet de gjør. Skal jeg ønske

Produksjonssjef Bernhard Roland i CarShine. Foto: Reidar Kollstad

noen andre enn oss selv seieren, måtte det være dem.

Slik svarer Bernhard Roland i CarShine på spørsmålet om hvilken bedrift som ville ha fått hans stemme, om ikke det skulle være dem selv.

— De slår stadig nye rekorder og gjør definitivt mye riktig. Så gjør det selvsagt ikke noe at de også er fornøyde kunder av oss, sier Roland og smiler lurt.

Juryens vurdering

Jostein Håland, KPMG, om økonomi:

Jostein Håland, KPMG. Foto: Kjartan Bjelland

CarShine har gjort en formidabel jobb med å bygge opp en solid virksomhet i en tøff bransje. Konkurransen er knallhard men siste år rundet selskapet 10 millioner kroner i omsetning hvorav snaue 700 000 kroner lå igjen på bunnlinjen. CarShine har en tydelig miljøprofil og dette, kombinert med god service, ser ut til å bli satt pris på av markedet. Det burde glede flere enn bedriftens eiere.

Anna Gunningberg, Trainee Sør, om forretningsidé:

Anna Gunningberg, Trainee Sør. Foto: Kjartan Bjelland

CarShine differensierer seg betydelig i bransjen og er svært bevisst på å levere på sine verdier. Kvaliteten sikres gjennom styringssystemer og tett kundeoppfølging, og bedriften motiverer til kompetanseheving, involvering og mangfold. Var først med bruk av miljøvennlige kjemikalier og tar tidsriktige grep som overrasker kundene med eksempelvis enkel kundeapp,personlig signatur på leveransen og offensiv digital markedsføring.