VENNESLA: — Så vidt jeg vet er vi eneste fabrikk i Norden av vårt slag. Og tross navnet produserer vi ganske mye mer enn vanlig plaster og barneplaster. Det vi lager mest på er ruller med halvfabrikata som eksporteres ut av landet, forteller administrerende direktør, Per Turnes, til Fædrelandsvennen.
I fabrikklokalene i bunnen av Heptekjerr like nord for Vennesla jobber 38 ansatte og to lærlinger med å lage plaster og sårprodukter som kommer i omlag 200 varianter.
Slik stemmer du
Største kunde i India
I tillegg til å levere kjente produkter til norske apoteker, får alt fra Japan, Saudi-Arabia, Iran, Canada, USA og Europa tilsendt halvfabrikata fra Vennesla. Og India.— Vi leverer elektrodeplaster til verdens nest største produsent av EKG-elektroder, sier Turnes om den indiske bedriften som også er Norgesplasters største kunde.
Reunion-fest
At en plasterfabrikk endte opp i nettopp Vennesla, skyldes en reunion-fest for gymnasiaster på 30-tallet.
— Det er en snål historie, ja, bekrefter Turnes.
— Adm. dir. Oscar Jebsen, som drev tekstilbedriften Høie Fabrikke på Mosby, og hans kollega Wilhelm Sissener,
som drev legemiddelprodusenten A/S Apothekernes Laboratorium i Oslo, fant ut de kunne slå sammen kjemi— og limkunnskapen som Sissener hadde og tekstilkunnskapen Jebsen hadde og starte opp plasterproduksjon, forteller Turnes.
Som sagt, så gjort. 1938 var bedriften oppe og gikk, med delt produksjon mellom Oslo og Mosby. Tidlig på 70-tallet ble fabrikken flyttet opp til Vennesla i moderne lokaler på over 5000 kvadratmeter med et nytt bestrykningsanlegg som gjorde det mulig å produsere en rekke forskjellige typer bæremateriale.
Lokale eiere
2010 var ett nytt merkeår for selskapet, da en lokal investorgruppe kjøpte selskapet fra daværende eier og legemiddelprodusent Actavis.
— Det har vært veldig positivt. Særlig at vi har fått mye kortere beslutningslinjer med mulighet til å investere i de utbyggingene vi mener er riktige, mener Turnes.
42 år i jobben
Noe som ikke er kort på Norgesplaster er ansienniteten. På vår tur gjennom produksjonshallen har den ene ansatte lenger arbeidstid enn den andre. Men ingen lenger enn Britt Aabel.
— Jeg fikk sommerjobb her i 1974 og har blitt her siden, sier Aabel som har jobbet på testlabben i 42 år.- Vi har kravstore kunder, så vi kjører kvalitetskontroll på alle produktene. For hver 1500 løpemeter tas det ut en prøve, forteller hun.
Rekordår i 2015
Siden de lokale eierne tok over Norgesplaster, har produksjonskapasiteten økt betraktelig med samme antall ansatte.
2015 ble et rekordår, både når det gjelder omsetning og overskudd.— Omsetningen vår er i stor grad en funksjon av produksjonen, og i fjor produserte vi mer enn noen gang før, forteller den administrerende direktøren.
Tøff konkurranse
Men selv om selskapet er eneste av sitt slag i Norden, betyr ikke det at konkurranse er et fremmedord.
— Kjedevirksomheten i Norge er stor, og de har utviklet en tøffere måte å drive business på som går ut over leverandørene. Prisøkninger til våre utenlandske kunder, som har null eller negativ prisvekst, møtes ikke med forståelse. Det betyr at vi må drive smartere og billigere, forteller Turnes og legger til:- Samtidig selger alle fra Biltema til Ikea plaster om dagen, noe som vi også merker. Man kjøper ikke plaster for sårbehandling lenger, men for å rive av ti ganger for gøy i løpet av dagen, for å sette det på spissen, sier Turnes.
Les om kvartfinalemotstanderen CarShine:
Skal pleie 8000 biler i 2016
Går for Red Rock
— Red Rock Marine, svarer Per Turnes i Norgesplaster på spørsmålet om hvilken bedrift som ville ha fått hans stemme, om ikke det skulle være dem selv.
Begrunnelsen er som følger:
— De imponerer med jevn vekst de siste årene, og ikke minst at de har klart å tilpasse seg et tøft marked og vist evne til nytenking i en tid og et marked der det er langt mellom solskinnshistoriene.
Juryens vurdering
Jostein Håland, KPMG, om økonomi:
Anna Gunningberg, Trainee Sør, om forretningsidé: