Den største aksjonæren i Orkla avviser at NorgesGruppen gjennom sin voksende størrelse i dagligvarehandelen automatisk får lavere priser på sine merkevarer.

— Fortsatt gjelder prinsippet ytelse mot motytelse, sier Hagen.

Han er kjøpmannen som gjorde Rimi-kjeden til den største i Norge i 1980-årene. Han har dagligvarebransjen i ryggmargen og følger den tett også som styreleder i Orkla. Hagen brukte forrige uke til å treffe konsernsjefer og storaksjonærer i internasjonale merkevaregiganter under World Economic Forum i Davos.

Orkla er den suverent største leverandøren til de store matkjedene. Hagen sier at Orkla har et godt forhold til NorgesGruppen.

Ikke interessert i to kjeder

Orklas største eier ser likevel utfordringer på lengre sikt for hele dagligvarebransjen etter at NorgesGruppen nå blir enda sterkere.

— Politikere og forbrukere vil bli opptatt av like priser fra leverandører til kjeder. Ellers forsvinner de små aktørene over tid, spår Orklas styreleder, som også kontrollerer nær en fjerdedel av aksjene i merkevaregiganten.

— Det er behov for nye kjøreregler i Norge. Hverken forbrukere, myndigheter eller leverandører vil være interessert i at bare to kjeder til slutt står igjen. Jeg tror personlig at det blir et behov for en lov om ikke-diskriminering hvis NorgesGruppen og Ica til sammen får over 50 prosent, sier Hagen.

Ingen automatikk

- Kan samarbeidet med Ica bidra til at NorgesGruppen får en slik størrelse i dagligvaremarkedet at de kan presse frem lavere priser fra blant annet Orkla?

— Det er absolutt ingen automatikk i dette, men jeg sitter personlig ikke i slike forhandlinger med kjedene.

- Men NorgesGruppen blir jo veldig store i det norske markedet?

— Orkla kan uansett ikke selge sine varer til kjeder eller andre kunder uten å få en brukbar avkastning. I Orkla har vi sterke merkevarer som vi skal gjøre enda sterkere. Vi har jo tross alt sett lenge at denne utviklingen kommer, sier Hagen.

Amerikansk forbilde

Han nevner Robinson-Patman-loven som en av flere muligheter for å sikre ikke-diskriminering. Loven ble vedtatt i USA i mellomkrigstiden for å forhindre at produsenter kunne operere med høyere priser på sine varer til små og svake kjeder eller enkeltstående kjøpmenn enn til de store og sterke kjedene.

Målet er at konkurransen i bransjene ikke blir redusert.

— Da vil du se at prisforskjellene i butikkene blir mindre, men kjedene kan jo fortsatt konkurrere gjennom blant annet salgskampanjer, forklarer Hagen.

- Hva gjør Orkla for å svare på utviklingen blant kjedene?

— Kjøpet av Rieber og Jordan må også sees i denne sammenhengen. - Blir noen av Orklas merkevarer påvirket?

— Jeg tror ikke på det på kort sikt. Norgesgruppen har dessuten sagt at de vil satse på sterke merkevarer fra blant annet oss, sier Hagen.