EUs retningslinjer for felles innkjøpsavtaler mellom konkurrerende aktører indikerer at det er fare for svekket konkurranse dersom markedsandelen overgår 15 prosent.

- Avtalen mellom Ica og NorgesGruppen bør få Konkurransetilsynet til å heve øyenbrynene, sier Sally J. Van Siclen, konkurranseøkonom med lang fartstid både i USA og OECD.

Her har hun jobbet med konkurransespørsmål. Etter å ha lest Aftenpostens oppslag om at Ica overlater 60 prosent av logistikk, lager og innkjøp til hovedkonkurrent NorgesGruppen på mandag, mener hun at avtalen rundt felles innkjøp er i strid med EUs retningslinjer.

- Kan svekke konkurransen

- Jeg frykter, på samme måte som disse retningslinjene indikerer, at konkurransen i norsk dagligvare blir dårligere, sier hun og presiserer at hun kun har lest det som kommer frem i media og ikke kjenner saken ut over det.

Retningslinjene hun henviser til er oppdatert i 2011 og kalles European Commissions 2011 Guidelines on Horizontal Cooperation Agreements. Dette går direkte på tilsvarende avtaler som den innkjøpsavtalen Ica og NorgesGruppen nå har inngått. Ett av eksemplene som brukes for å illustrere problemstillingen, ligner svært mye på den norske saken.

- Det er jo greit når to bønder går sammen om å forhandle frem en god pris på gjødsel. Forskjellen er at Ica og NorgesGruppen er to av bare fire kjeder som skal selge varene videre til oss forbrukere, forklarer Van Siclen.

Faren EUs retningslinjer peker på, oppstår fordi de to aktørene får innsyn i hverandres priser, og det kan påvirke hvordan de vil konkurrere.

Grensen på 15 prosent

-  Når NorgesGruppen vet at en av de tre konkurrentene deres vil ende opp med samme pris på en vare, oppstår det en fare for at de ikke forhandler hardt nok, sier Van Siclen.

EUs retningslinjer anbefaler derfor at slike avtaler utløser en utredning hvis aktørene samlet har mer enn 15 prosent markedsandel. Dette gjelder også avtalen mellom Rema 1000 og Bunnpris, siden Rema alene har mer enn 15 prosent markedsandel.

—  Det norske markedet er så konsentrert både på kjedesiden og leverandørsiden, at situasjonen er verre her enn i andre land, sier økonomen .

Relevante retningslinjer

Ica-avtalen er en ren, norsk avtale, og EU vil derfor ikke ha noen mening om den. Men retningslinjene er noe Konkurransetilsynet vil bruke.

- Ja, vi ser hen til de retningslinjene. De er ikke bindende, men de gir veiledning, sier avdelingsdirektør Magnus Gabrielsen i Konkurransetilsynet.

Han ønsker ikke å kommentere hva de betyr i denne saken.

- Jeg kan ikke kommentere hvordan vi vurderer saker mens vi holder på med saksbehandlingen, heller ikke denne, sier Gabrielsen.