Tidligere transportminister i USA, Andy Card, gir full støtte til Norwegians søknad om å få adgang til å fly lavprisruter mellom Europa og USA på EU-lisens.

I et innlegg i det anerkjente magasinet Aviation Week and Space Tecnology skriver Card at det nå bør finnes en rask løsning på saken og at en avgjørelse om å gi Norwegian trafikkrettigheter på EU-lisensen for selskapets langdistanseruter burde ha vært tatt for lenge siden.

Andrew Hill Card var USAs transportminister 1992–1993 under USAs president George H.W. Bush og jobbet dessuten som stabssjef i Det hvite hus 2001–2006 under George W. Bush.

På barrikadene

Andrew Card Foto: WIKIPEDIA

Nå går han på barrikadene for Norwegian som har søkt om å få fly mellom Europa og USA på sin nye irske EU-lisens. Selskapet har i dag begrensede trafikkrettigheter fra Europa med sin norske EØS-lisens. Men Norwegian har søkt om full tilgang, og har ventet siden desember i fjor på svar fra det amerikanske Transportation Department, DOT.Les også:

Selskapet er imidlertid blitt aktivt motarbeidet av amerikansk fagbevegelse med pilotforeningen ALPA i spissen, der man har hevdet at Norwegians forretningsmodell vil skape ulik konkurranse vis a vis de etablerte selskapene.

Ikke minst blir det vist til at Norwegian har satt opp et selskap i Irland for å kunne presse ned lønninger og arbeidsvilkår. Kjos ønsker bl.a. å bruke asiastisk mannskap på rutene som skal opereres fra et selskap registrert i Irland — Norwegian Air International.

Motarbeider aktivt

Nå mener Andy Card at amerikanerne bør slutte med å trekke saken ut i tid og gi Norwegian den flytillatelsen selskapet har søkt om. Men Card er langt fra alene om å støtte Norwegian. Også andre tidligere transportministre i USA har tidligere støttet Kjos. USA Today, en av USAs større aviser, har dessuten gitt Norwegians inntreden full støtte på lederplass.

Card skriver at Norwegian tilfredsstiller alle krav i «open skies»-avtalen, som regulerer luftfartskonkurransen mellom EU og USA. Han mener det er de tre store flyalliansene som motarbeider Norwegian fordi de ønsker å skjerme seg mot priskonkurranse.

Les også:

Færre konkurrenter

Bjørn Kjos Foto: Karlsen, Anette

— Det ironiske er at mens «open skies»-avtalen har gitt USA ruter til flere europeiske destinasjoner, har antall flyselskaper blitt redusert. Og man trenger ikke være økonomiekspert for å skjønne at når konkurransen blir svekket så har prisene en tendens til å gå opp. Dette ble også bekreftet da det amerikanske justisdepartementet sjekket flyprisene mellom USA og Europa i 2011, skriver Card.

Les også:

Han mener der er de høye prisene og den svekkede konkurransen som får de ledende flyalliansene — Star Alliance, One World og SkyTem - til å aggressivt gå mot lavpriskonkurrenten Norwegian.

Han viser i den forbindelse til en undersøkelse storavisen New York Times foretok nylig og som viste at de billigste billettene fra USA til Europa denne sommeren går til Oslo, Bergen og København – med Norwegian.