Advarslene var mange da regjeringen i fjor nokså uventet besluttet å oppheve det 11 år gamle forbudet mot flybonus på norsk innenriks.

Det ville gi økte priser og nedleggelse av flyruter og dermed svekket konkurranse, ble det hevdet.

Prisinformasjon Aftenposten har innhentet hos det tre største billettselgerne i Norge, utenom flyselskapene, sier dette om utviklingen det siste året:

Per Arne Villadsen. Foto: Kilian Munch

• Prisene har ikke økt, men på noen områder faktisk gått noe ned. • Rutetilbudet er ikke blitt svekket, det er større kapasitet i markedet i dag enn for ett år siden.

— Vi merker ingen endring i konkurransebildet etter innføring av bonus. I vår kundeportefølje er det ingen merkbar endring mellom SAS og Norwegian. Prisen styrer folks valg av flyselskap - ikke bonustilbud, sier sjefen for Berg-Hansen reisebyrå, Per Arne Villadsen, til Aftenposten.

Billigere feriereiser

Ifølge byråets egne tall har prisen på faktisk solgte flybilletter gått ned med 5,6 prosent på norsk innenriks fra mai i fjor til mai i år, i Norden har prisen falt med 10 prosent.

Denne utviklingen kan landets største reisebyrå, VIA Egencia, bekrefte:— Prisene har holdt seg relativt stabilt innenfor forretningsreisser, mens faktisk blitt redusert innenfor feriereiser. Så vet vi selvfølgelig ikke hvordan prisutviklingen ville vært hvis bonuspoeng ikke ville blitt gjeninnført, sier VIAs administrerende direktør Rune Feltman.

Ticket Feriereiser har sitt hovedsalg blant norske feriereisende: — Vi opplever ingen forskjell hverken på pris eller svakere konkurranse. Vi kan ikke gå ut med eksakte tall for prisutviklingen, men kan ikke se at billettprisene har økt. Ticket opplever fortsatt at konkurransen er stor og at flyselskapene har blitt bedre på å optimere sine forretningsmodeller for fortsatt å være konkurransekraftige, sier markedsdirektør Ellen Wolff Andresen.

- Gjort til skamme

I Konkurransetilsynet vil direktør Gudmund Nese ikke mene noe om konsekvensene som opphevingen av bonusforbudet har ført til før saken har vært nærmere utredet. Heller ikke Anne Rygg, direktør i Forbrukerrådet, vil gi noen vurdering nå.

Det vil derimot SAS' konserndirektør for salg og marked, Eivind Roald:

— Påstanden om at en fjerning av bonusforbudet ville gi høyere billettpriser, nedleggelse av ruter, og dermed dårligere tilbud til norske reisende, er fullstendig gjort til skamme. Aldri tidligere har nordmenn opplevd flere avganger, flere tilgjengelige seter, eller lavere priser på flybilletter enn det siste året, mener han.

Å operere i markeder med ulike bonusregler mener han var en stor ulempe: - SAS har beregnet en besparelse på ca 25 millioner kroner etter bortfallet av forbudet., sier Roald.

Andre forklaringer

I Norwegian er man fortsatt kritisk til frislippet og kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik sier at selskapet merker at billettsalget - spesielt på tynne ruter - er påvirket av hvilket bonusprogram kundene har:

— Vi skjønner at folk lar seg friste til å kjøpe dyrere billetter på arbeidsgivers regning, for deretter i praksis å ta ut bonuspoengene som en skattefri privatreise. Vi mener fortsatt at bonus svekker konkurransen, og det er derfor viktig at konkurransemyndighetene følger nøye med på konkurransebildet. Ikke av hensyn til Norwegian, men av hensyn til forbrukerne. At prisene frem til nå har vært lave henger sammen med at den siste tiden har det vært mye kapasitet i markedet og høyt prispress, sier Skånvik.

Anne-Sissel Skånvik i Norwegian. Foto: Berit Roald/NTB scanpix

— Vårt prinsippielle syn ligger fast, men vi har ikke bedt om en gjeninnføring av forbudet. Det er en oppgave for konkurransemyndighetene å ivareta så god konkurranse som mulig og sikre at ikke det offentlige Norge unødvendig svir av store beløp på flyreiser i stedet for på viktige velferdstjenester, sier hun._____________________________________________________________

Ny krig med tilsynet

SAS nekter å utlevere selskapets regnskap for norske flyruter til Konkurransetilsynet, og mener at bonuskrigen i Norge nå bør ta slutt1. — Nok er nok. Bonusforbudet i Norge kostet oss flere millioner kroner i utgifter hvert år. Nå er det på tide å legge denne saken død, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til Aftenposten.

Bakgrunnen er at Konkurransetilsynet har bestemt seg for å vurdere hvilke virkninger opphevelsen av bonusordningen på fly i norsk innenriks har hatt. Da forbudet ble opphevet i fjor ba regjeringen tilsynet passe på at frislippet ikke førte til redusert konkurranse og høyere priser.

SAS på bakbeina

Derfor innkalte tilsynet SAS og Norwegian til møter for noen måneder siden der selskapene ble bedt om å komme med regnskap for utvalgte rutestrekninger i Norge. Dette har Norwegian sagt seg villig til, mens SAS har satt seg på bakbeina og anket saken til Næringsdepartementet.

— SAS har i flere år brukt betydelige ressurser på å gi tilsynet mengder med informasjon i bonussaken. Vi ønsker en prinsipiell avklaring om hva som skal være rapporteringspliktig i henhold til den norske konkurranseloven før rapporteringen starter på nytt og i et enda større omfang enn før, sier informasjonssjef Johansen.

Fortløpende rapportering

Hos Konkurransetilsynet sier direktør Gudmund Nese at tilsynet har bedt om opplysningene for å finne ut hvordan bonusordningen virker for de to selskapene:

— Vi har bedt om å få regnskap for en tid før bonusforbudet ble opphevet og frem til i dag, i tillegg til en fortløpende rapportering fremover i tid. Der kan vi bl.a. se om det har skjedd noe spesielt med prisene på de enkelte rutene som kan knyttes til at reisende nå får bonuspoeng, sier Nese.